Kvinnor handlar mer hållbart
En knapp tredjedel av mode- och inredningskonsumenterna i Sverige handlar mer hållbart idag än för tre år sedan. Bäst är kvinnorna. Män och unga lägger inte lika stor vikt vid de hållbara valen. Det visar en färsk undersökning.
En knapp tredjedel av de tillfrågade, varav något fler kvinnor, uppger i undersökningen att de handlar mer hållbart idag än för tre år sedan. Ungefär lika många uppger att de handlar ungefär lika hållbart.
En tredjedel uppger att de tycker att det är svårt att veta hur man ska gå tillväga. Här blir slutsatsen att det behövs mer information, om var och hur man kan handla hållbart.
Unga och män minst intresserade
Bland de knappt 13 procent som uppger att de inte tänker särskilt mycket på att handla hållbart är det en övervikt av män och unga i åldern 18-29 år.
Indiska har ett omvittnat, starkt hållbarhetsengagemang. Ett bevis på detta var bland annat priset för årets hållbara butik i Retail awards nu i våras. Genom undersökningen ville företaget undersöka hur hållbart svenskarna konsumerar mode och inredning.
Mer info och större utbud efterfrågas
Undersökningen visar flera faktorer som skulle göra att fler valde hållbart. Dels efterlystes mer information kring var man kan handla mer hållbart och vad det egentligen innebär. Dels lyftes lägre priser och fler tillgängliga hållbara produkter i fas med modet fram som drivkrafter för att lägga mer ”gräna” varor i shoppingkorgen.
– Vi företag i branschen behöver inte bara ta ett ansvar när det gäller miljö, sociala frågor och etik, vi behöver också bli mycket bättre på att informera våra kunder om frågor som rör hållbarhet. Det finns mycket man kan göra som konsument, och vi har en viktig roll i att upplysa våra kunder i allt från designprocess, materialval, tvättråd, hantverket bakom produkter, att främja återanvändning och mycket mera så att fler kan göra medvetna val, säger Fredrik Henriksson , kommunikationschef på Indiska.
Helheten spelar roll
Fler än hälften (63 procent) av de tillfrågade tycker det är viktigt att företag tar ansvar för att produkter tillverkas på ett hållbart sätt (miljö, arbetsförhållanden, rättvisa löner och liknande.) Även här var kvinnorna mer engagerade.
Samtidigt är det sex av tio som lägger lite eller ingen tid alls på att ta reda på mer om företagens hållbarhetsarbete.
– Inom vårt familjeföretaget har ett ansvarsfullt företagande alltid varit viktigt. Från morfars dagar, då det handlade om sunt förnuft till idag, när vi arbetar systematiskt både här hemma och på plats i Indien tillsammans med våra leverantörer. Hållbarhetsarbetet är ständigt pågående och kan alltid leda till nya förbättringar, säger Sofie Gunolf , vd på Indiska.