23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Dagens Handel
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Sämre lönsamhet för Zalando

Tyska e-handelsjätten Zalando fortsätter växa men flaggar för ett lägre resultat för andra kvartalet. Orsaken är högre kostnader.

Preliminära siffror från nätmodebolaget visar på en sämre lönsamhet för andra kvartalet. Ledningens förklaring är en tillfällig kostnadsökning.

Men försäljningen fortsätter att accelerera. Försäljningen ökade med 33—35 procent till 727—738 miljoner euro. 2014 var motsvarande siffror 546 miljoner euro.

Rörelseresultatet uppgick till 22—37 miljoner euro, med en korresponderade rörelsemarginal på 3—5 procent under kvartalet. Motsvarande siffror för i fjol var 35 miljoner och 6,4 procent.

– Zalando forsätter att leverera en unik kombination av tillväxt och lönsamhet. Att åter växla upp tillväxten till nästan 35 procent är en verklig bedrift av vårt team, kommenterade Zalandos

Rubin Ritter

siffrorna.

Slutgiltig delårsrapport kommer den 13 augusti.

Kinnevik ägs till en tredjedel Stenbeckssfärens maktbolag Kinnevik. I september förra året noterades Zalando på Frankfurtbörsen.

Varje månad har Zalando mer än 130 miljoner nätbesök. Under första kvartalet i år kom runt 53 procent av trafiken från mobila enheter: smarta telefoner och surfplattor.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.109