23948sdkhjf

Ica köpte mest reklam

Ica toppar listan över de största reklamköparna under första halvåret i år. Men flera detaljhandelskedjor ligger högt på 20 i topp-listan.
Under årets sex första månader minskade reklaminköpen i traditionella kanaler med 18,4 procent. Det visar Sifos reklammätningar, som visar investeringarna i traditionella reklamkanaler som exkluderar reklam på nätet. I de aktuella siffrorna saknas dock direktreklamen för juni månad.

Ica toppar listan med reklaminköp för drygt 534 miljoner kronor under första halvåret, tätt följd av Coop som investerade 308 miljoner under första halvåret.

På sjätteplatsen på 20 i topp-listan finns Ikea med reklaminköp för drygt 206 miljoner kronor, följd av Elgiganten med drygt 197 miljoner.

Mio investerade drygt 156 miljoner på reklam och ligger på plats 14, på 17:e platsen finns Willys som köpte reklam för drygt 139 miljoner.

På listan återfinns också många av handelns leverantörer som Unilever (plats 3), Procter and Gamble (5), Arla foods (9) och L´Oreale (19).

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078