Så ska han vända Gina Tricot
Med bättre kvalitet och en annan typ av marknadsföring ska vd Göran Bille vända tidigare succémodebolaget Gina Tricot.
Gina Tricot var under flera år både en snabbväxare och lönsamt, känt för sina party-toppar, nya i butiken varje vecka. Men 2012 började uppförsbacken.
Att hänga kvar vid gamla framgångskoncept räcker inte. Branschen och kunden gled ifrån, säger Göran Bille i intervjun:
– Det räcker inte med att bara ha bästa toppen för helgens fest, säger han till Dagens industri.
Mer hållbart
Kostnadskapningar gav en vändning 2014. I år hoppas Boråsföretaget kunna ”hålla 2014 års siffrror”. Nu vill Göran Bille stärka kollektionstänkandet. Grunden är ”bra bas till bra pris” men här ska också finnas plagg dyrare material på galgarna. Skillnaden mellan lägre och högre pris ska bli större.
– Vi måste leverera en bättre kvalitet, säger Göran Bille till Dagens industri.
Även den partysugna kunden ska fortsatt hitta något plånboksvänligt hos kedjan för helgens utgång, men också den varan ska levereras ””så hållbart som möjligt”.
Mer digitalt
Om någon vecka kommer kedjan att synas i offentligheten på nya sätt. Om kedjan tidigare gjort mest bred tv-reklam har man nu för första gången anlitat en extern kommunikationsbyrå. Mer fokus ska läggas på digitala kanaler, skriver Dagens industri.
Tillväxt står förstås på agendan och Tyskland pekas ut som en bra utgångspunkt.
– Vi har butiker där som går bra, säger Göran Bille till affärstidningen.