Mer pengar ska locka långväga turister
Nu ökar satsningarna på att locka långväga turister till Sverige. Regeringen skjuter till nya pengar för att shoppingglada kineser ska hitta till höga nord.
Pengarna ska bland annat gå till att göra satsningar i Inden och Kina. I år kommer pengarna till exempel användas för att marknadsföra SAS nya flyglinje mellan Hongkong och Stockholm.
Stanna längre
Pengarna ska också användas för att öka marknadsföringen av hållbar natur- och ekoturism på landsbygden och för insatser för att fler turister ska stanna längre.
Varje turist som stannar ett dygn gör i genomsnitt av med ungefär 1 000 kronor. Här finns en potential för att konvertera dagsbesökare till övernattande gäster. Fokus kommer ligga på att få de norska turisterna att stanna längre.
– Det globala resandet kommer att öka med tre procent per år fram till 2030, men 40 procent av turisterna stannar i Sverige bara över dagen, säger närings- och innovationsminister Mikael Damberg .
” Fattig hemma - rik utomlands”
Idag på morgonen gjorde radions Morgonekot ett reportage i Göteborg på temat, en stad som satsat på att locka till sig kinesiska turister genom sociala medier, något som beskrevs som en ”huge success”.
Kineser är bra på att shoppa när de är på resande fot, en målgrupp som gör dem intressant för handeln.
I reportaget intervjuades en kinesisk turistguide som använde det kinesiska talesättet ”Fattig hemma – rik utomlands”, kinesen på resa vill känna sig rik och kunna spendera, även om man måste hålla igen på hemmaplan.