23948sdkhjf

Mer pengar ska locka långväga turister

Nu ökar satsningarna på att locka långväga turister till Sverige. Regeringen skjuter till nya pengar för att shoppingglada kineser ska hitta till höga nord.
Turismbranschens kommunikationsbolag Visit Sweden har fått totalt 70 miljoner kronor under tre år för marknadsföra Sverige som turistland. 30 miljoner kronor i år och därefter 20 miljoner kronor per år fram till år 2017.

Pengarna ska bland annat gå till att göra satsningar i Inden och Kina. I år kommer pengarna till exempel användas för att marknadsföra SAS nya flyglinje mellan Hongkong och Stockholm.

Stanna längre

Pengarna ska också användas för att öka marknadsföringen av hållbar natur- och ekoturism på landsbygden och för insatser för att fler turister ska stanna längre.

Varje turist som stannar ett dygn gör i genomsnitt av med ungefär 1 000 kronor. Här finns en potential för att konvertera dagsbesökare till övernattande gäster. Fokus kommer ligga på att få de norska turisterna att stanna längre.

– Det globala resandet kommer att öka med tre procent per år fram till 2030, men 40 procent av turisterna stannar i Sverige bara över dagen, säger närings- och innovationsminister Mikael Damberg .

Fattig hemma - rik utomlands”

Idag på morgonen gjorde radions Morgonekot ett reportage i Göteborg på temat, en stad som satsat på att locka till sig kinesiska turister genom sociala medier, något som beskrevs som en ”huge success”.

Kineser är bra på att shoppa när de är på resande fot, en målgrupp som gör dem intressant för handeln.

I reportaget intervjuades en kinesisk turistguide som använde det kinesiska talesättet ”Fattig hemma – rik utomlands”, kinesen på resa vill känna sig rik och kunna spendera, även om man måste hålla igen på hemmaplan.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.076