Storinvestering i Tictail
Stockholmsbaserade start up-bolaget, Tictail tar nu in nya expansionspengar. Affärsidén är att erbjuda en e-handelsplattform för den som enkelt och gratis vill starta egen nätbutik.
Nu tar bolaget in 189 miljoner i ny finansiering. Affärstidningen Di:s specialutgåva kring digitala affärer, Di Digital, skriver om saken.
Svenska Tictail startades 2012 i Stockholm av Carl Waldekranz (idag bolagets vd) Kaj Drobin , Siavash Ghorbani och Birk Nilsson . Bolaget erbjuder en e-handelsplattform där privatpersoner och retailers smidigt och gratis kan starta sin egen nätbutik. Idag finns över 85 000 butiker på plattformen.
Ny skjuts nya pengarna till av svenska riskkapitalbolaget Creandum, amerikanska Thrive Capital, engelska Balderton Capital och tyska Acton Capital.
– Vi är glada över att samarbeta med dem nu när de tar nästa, och det mest spännande steget hittills, för att bli den självklara destinationen för världens bästa lokala design och varumärken, säger Johan Brenner , partner på Creandum i ett pressmeddelande.
De nya pengarna ska gå till att öka expansionstakten och utveckla bolagets marknadsplats Tictail Market.
Di Digital tecknar konkurrensläget och skriver att det i USA finns ett par bolag som liknar Tictail, och nämner Shopify som noterades på New York-börsen i maj i år. Det bolaget värderas idag till 22 miljarder kronor.
Artikeln påpekar också attTictail idag ”i princip” ännu inte har några intäkter. 2014 låg redovisade intäkter på 794 000 kronor.