Svenskarna gör småköp på nätet
Betalningsteknologiföretaget Visa Europe har analyserat samtliga kortbetalningar i Sverige och övriga Europa under perioden juni 2014 - maj 2015. Genomgången av alla transaktioner visar att svenskarna skiljer ut sig både när det gäller nätköp och köp i fysiska butiker.
jämfört med norska och finska konsumenter.
En Visa-undersökning som presenterades tidigare i år visade att den svenska specialiteten ”småköp med kort”
fortsätter att öka. De nya e-handelssiffrorna visar att svenskar även gör småköp på nätet. I snitt spenderar svenskar
ungefär 500 kronor per köp vilket är mer än 30 procent lägre än snittet för övriga Europa som ligger
på ungefär 730 kronor.
– Vi har ju tidigare kunnat se att svenskar handlar med sitt kort för allt mindre summor rent generellt.
Troligtvis håller småköpsbeteendet på att förflytta sig även till e-handeln. Med internet i handen och ehandelns
utveckling är vilken produkt eller tjänst som helst bara ett klick iväg. Idag shoppar vi allt från
pocketböcker till kvällens middag online, vilket vi inte gjorde för bara några år sedan, säger Christina
Lind , Sverigechef på Visa Europe i ett pressmeddelande.
Flest e-kortköp bland svenskarna
Sett till nordiska siffror skiljer det sig mellan länderna. Jämfört med snittet för Norge och Finland gör svenskarna flest kortköp online. Av samtliga tre länders köp genomförs 52 procent i Sverige. Svenskarna gör dessutom mer än fem gånger fler e-kortköp än Finland.
Svenskarna har också blivit mer bekväma med att betala för sina e-handelsköp med kort.
Visa hänvisar till Postnods senaste E-Barometer där det framgår att kortbetalning för första gången sedan 2011 är mer populärt än fakturabetalning.
– Svenskar är flitiga kortanvändare och vi hamnar på en andra plats bland Europas länder vad gäller
vilka som använder kort allra mest. Nu verkar det som att allt fler upptäcker smidigheten och
tryggheten i att handla med kortet även på nätet. Anledningen kan vara att många inser att alla
kortköp är trygga köp, vare sig det är online eller i fysisk handel och oavsett vilket land du handlar
ifrån, kommenterar Christina Lind.
Siffrorna som undersökningen bygger på består av Visa Europes egen kortdata från perioden juni 2014 – maj 2015. Den baseras på
antalet genomförda korttransaktioner, den totala volymen av spenderat värde samt antalet Visakort i
respektive land (Sverige, Norge och Finland).
Visa Europe processar 16 miljarder transaktioner årligen.