Köksfokus i Ikeakatalogen
En tredjedel av Ikeas katalog, som delas ut i 3,3 miljoner exemplar i Sverige, har fokus på köket.
– Våra undersökningar och hembesök runt om i landet visar att köket har en viktig roll i våra kunders hem och vardagsliv. Många strävar efter ett mer hållbart liv hemma och i köket finns många sätt att uppnå detta. Årets katalog fokuserar på heminredningslösningar som visar hemodling, matlagning, dukning och smart förvaring som minskar matspillet och gör det lättare att leva hållbart varje dag, säger Mikael Ydholm , forskningschef Ikea of Sweden och ansvarig för Life at Home report – en interaktiv rapport som jämför matsituationer i Stockholm och sju andra storstäder i världen.
Även Varuhusen speglar katalogtemat och alla svenska varuhus kommer ha en uppdaterad avdelning med sortimentet för att tillaga och äta mat. I den nya butiken samsas husgeråd med recept som följer säsongen samt mat ur Ikea foods sortiment.
I samband med katalogsläppet införs i de svenska Ikea-varuhusen öppet köp i ett år.
Ikea-katalogen 2016 är på 324 sidor och trycks i 219 miljoner exemplar. I Sverige delas cirka 3,3 miljoner kataloger ut. 2016 är första året som hela katalogen finns tillgänglig även i Marocko och Sydkorea.