Bonial skickar DR till mobilen
Bonial är ett företag som arbetar med att distribuera direktreklam digitalt. 20 miljoner konsumenter i 8 länder använder appen som minskar behovet av tryckt direktreklam, och som möjliggör djupare kontakt med reklammottagarna.
Lokala handlare
Bonial startade i Tyskland 2008, och finns i dag i åtta länder. 20 miljoner konsumenter har laddat ner Bonials app, där handelsföretag lägger ut sin direktreklam.
Upplägget är lokalt, konsumenterna nås av budskapen från handlare i staden. Det går att söka på specifika varor för att se om det finns erbjudanden, och det går att välja att ta emot reklam från favoritbutikerna, berättar Christian Gaiser , grundare och vd för Bonial.
Bra format
Sverige är en stor marknad för direktreklam. I snitt tar svensken emot 19 utskick per vecka, en bit över europasnittet som är 12.
Detta trots att många brevlådor är försedda med texten ”Ingen reklam, tack”, och att de som får reklamen ofta slänger den obesedd.
Chiristian Gaiser vill inte räkna ut direktreklamformatet:
Både handlare och konsumenter är hemma med formatet. Handlaren har fungerande rutiner kring direktreklamen, och konsumenten tycker om direktreklam därför att den sätter produkter i ett sammanhang, ger inspiration och signalerar att det som erbjuds är förmånligt.
Stärker den fysiska handeln
Idén är enkel. När veckans direktreklamutskick är producerat skickas det som PDF till Bonial, som lägger upp utskicket i appen. När konsumenter klickar på erbjudanden får Bonial betalt.
Bonial-appen är ett sätt att locka kunderna till butikerna, säger han.
Han nämner en rad fördelar med att digitalisera direktreklamen: det går att länka fördjupad information i reklambladet, det går att dela erbjudanden via sociala medier, och det är lättare för handlaren att mäta effekten på reklamen, samtidigt som man endast betalar för de reklambudskap som verkligen öppnas.
Visst skulle handlaren kunna lägga reklamen i en egen app, men Christian Gaiser menar att det bara är företag som har mycket stark relation till sina kunder som kan få ut något av det. För massmarknadsföretag med en otrogen kundgrupp som gärna kollar reklam efter bra erbjudanden är det bättre att synas i en app som många använder.
- Bonial-appen har på de marknader där vi finns lyckats knöka sig in bland de mest använda apparna. Eftersom människor i allmänhet obenägna att hålla reda på fler än åtta-tio appar är det viktigt, säger han.
Han förklarar att även om huvudsyftet är att dra kunder till den fysiska butiken, är det också möjligt att lägga till en betalfunktion i DR-materialet, så att kunden kan handla direkt och antingen hämta varan i butiken, eller få den hemskickad.