23948sdkhjf

Fler missnöjda e-handelskunder

I dag presenterar JDA och Centiro Solution rapporten Consumer Pulse, som tar pulsen på de svenska e-handelskunderna. Den visar att fler kunder upplever problem, och att 73 procent är villiga att byta e- handlare om de inte är nöjda.

Johan Reventberg
, JDA:s chef för norra Europa säger till dagenshandel.se att 38 procent av tillfrågade e-handelskunder har upplevt problem. Det är en rejäl ökning sedan förra årets undersökning då endast 17 procent uppgav att de hade haft problem.
Ökningen beror dels på att kunderna e-handlar mer, och att de därigenom löper större risk att något ska gå fel, dels på att kundernas krav och förväntningar ökar, säger Johan Reventberg.
Han framhåller att hela 40 procent av e-handelskunderna blivit besvikna på leveranstiderna, medan endast 8 procent betalat för varor som inte levererats trots att e-handlaren hävdar att de skickats iväg, och cirka 20 procent fått fel grejer, lika många inte fått leverans eller fått skadade varor.
E-handlares utrymme för misstag är inte stort.

Otrogna kunder
Hela 73 procent av de tillfrågade uppger att de byter e-handlare om de upplever att servicen fallerar.
Johan Reventberg framhåller att leveranstider har blivit allt viktigare för kunden.
Det har blivit mycket populärt att följa paketets väg på nätet, och försenade leveranser leder till besvikelse.
Undersökningen visar också att fria returer och ett smidigt returhanteringssystem är mycket viktiga för kunderna.

Undersökningen har genomförts av undersökningsföretager Yougov och antalet svarande uppgick till 2016 svenskar över 18 år.
Läs också om undersökningen i Dagens Handel 9/2015 som landar i brevlådorna under vecka 35.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063