Publik butik under modeveckan
Ett kärt återseende blir det för de modeintresserade Stockholmarna när Moderådets pop-up-butik för svenska designers återigen slår upp portarna under modeveckan. Den här gången görs butiken i samarbete med fastighetsbolaget Hufvudstaden.
Den så kallade Swedish fashion pop up store genomfördes för första gången år 2012. Den här gången blir platsen Smålandsgatan 12, i det kluster som fastighetsbolaget Hufvudstaden kallas Biblioteksstan. Något som också givit årets namn Swedish fashion pop up store feat. Bibliotekstan.
I den tillfälliga butiken kommer presenteras en mix av 15 modemärken inom dam, herr och accessoarer.
Tillsammans med fastighetsbolaget
- Att främja svenskt mode är en viktig del av det Bibliotekstan står för och det känns väldigt kul att kunna presentera en pop up-butik med just svenska modevarumärken på en samlad plats under Fashion week i Stockholm, säger Louise Severin , marknadskooordinator för Bibliotekstan hos Hufvudstaden.
Butiken har öppet 24-26 augusti. Under den kväll på modeveckan, 26 augusti, där flera modebutiker i Stockholm har extraöppet för att dra nytta av stadens höjda modetemperatur, "Fashion Night”, kommer butiken att hålla öppet extra länge.
Butiken i samverkan med nät
Moderådets, som numera helt går inder namnet Swedish fashion council, målsättning med butiksformatet är att skapa återkommande mötesplatser både nationellt och internationellt i samarbete med olika partner för att uppmärksamma svenskt mode och nya modemärken. Den tillfälliga fysiska butiken kombineras med onlineförsäljning.
Tidigare har Moderådet öppnat butik i samarbete med Modeinkubatorn i Borås, Vinnova, Kii, Tjallamalla och Tictail.