23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Dagens Handel
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Konsten att locka turister

Nu har de hittat hit på allvar. De utländska turisterna har i sommar letat sig bortom Hamngatsstråket i Stockholm och hittat till gallerian Mood Stockholm.

Omsättningen i Mood Stockholm ökade rejält under såväl juni som juli: med 16 procent i juni och i juli med 29 procent.

Antal besökare för juni ökade med 9 procent och juli med 28 procent.

Taxfreeförsäljningen ökade under juni och juli sammantaget med 20 procent.

Allt jämfört med motsvarande period 2014.

– Turisterna har verkligen hittat i år. Det har blivit en destination som man besöker i Stockholm, säger centrumchef

Annika Ljungberg

.

Målmedvetet mot turister

Och det är ett målmedvetet arbete som ligger bakom.

Handelsplatsen har lagt ner arbete både med att locka turister och att få dem att känna sig hemma.

Speciellt framgångsrikt har gallerians arbete varit mot den kinesiska marknaden.

Före sommaren bjöd Mood Stockholm i samarbete med Best of Brands och restaurang Eat in 30 kinesiska guider för en rundvisning av handelsplatsen.

– Vi marknadsför oss också i kinesisk press och delar ut tidningar och kartor på kinesiska i Mood Stockholm, berättar Annika Ljungberg.

Just i gruppen kineser har taxfreen ökat med 60 procent (q1-q2) jämfört med samma period 2014.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.094