23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Dagens Handel
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

De okända köpfaktorerna

Butikspersonal och serveringspersonal med nära kundkontakt, har större inverkan på kundernas köpbeslut än väntat. Det visar ny forskning.

Dagens nyheter skriver om en ny studie från universitetet i Karlstad. Den visar hur service och butikspersonal omedvetet påverkar vad kunden köper och beställer.

Grupper om 30 personer fick beställa lunchmat. Servitrisen var kvinnlig och beställarna kvinnliga studenter. När servitrisen stylades för att se ”ohälsosam" ut, ökade beställningarna av ohälsosam mat med 60 procent.

Ett liknande försök gjordes kring hur män handlar i modebutik. Det visade sig att när de manliga kunderna hälsade välkomna i entrén av en stor, vältränad man handlade de mer.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.062