23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Dagens Handel
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Roligare att shoppa

Boråsföretag lanserar ett infotainmentsystem baserat på Apples iBeacon-teknologi som skickar platsbaserad information till smartphones. Syftet är att göra shoppingen roligare.

Boråsföretaget Wideco lanserar Wibrick, ett infotainmentsystem baserat på Apples iBeacon-teknologi som skickar platsbaserad information till smartphones.

Genom att ladda ner en app kan Wibrick skicka ut information till användaren när de är i närheten av en enhet.

- Smartphones som finns inom 70 meter från en Wibrick tar emot signaler och får anpassad information direkt i mobilen beroende på i vilken zon som användaren befinner sig i, säger

Karl-Johan Wirfalk

, vd på Wideco i ett pressmeddelande.

Passar för handel

Han förklarar att syftet är att kommunicera på ett nytt sätt och ge kunder en större upplevelse via sin smartphone.

Konceptet kommer att kunna användas i olika branscher, men att det primära siktet är inställt på detaljhandel, event och turism.

Ger kunden större upplevelse

Sitter enheten i entrén på till exempel ett museum kan en guidad tur starta i appen och

en modebutik kan påminna om nyheter eller ett specialerbjudande.

I butiken kan enheten ge information om varorna på hyllorna.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.1