23948sdkhjf

Tufft för Candyking

Konfektyrföretaget Candykings kvartalsrapport för april till och med juni visar på minskad omsättning och försvagat resultat.
Volymen minskade med 34,2 % i det andra kvartalet, främst förklarat av att påsken inföll i det andra kvartalet föregående år medan den i år inföll i det första samt förlusten av Coop som huvudkund på den svenska marknaden.

Nettoomsättningen minskade med 28,2 % till 330,3 miljoner kronor (460,0). Justerat för förändrade valutakurser uppgick minskningen till 30,0 %.

Rörelseresultatet uppgick till -5,3 miljoner kronor (19,3), en minskning som främst förklaras av påskeffekten men även förlusten av Coop i Sverige.

– Candyking har en tuff utmaning på den hårt konkurrensutsatta svenska marknaden, samtidigt som vi har en positiv utveckling på våra större internationella marknader. Efter en period av kostnadsneddragningar och genomförda prisökningar för att motverka den svaga svenska kronan ligger fokus i Sverige nu främst på att vinna marknadsandel med ett bredare kunderbjudande, säger Fredrik von Oelreich , vd och koncernchef på Candyking.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.111