23948sdkhjf

Skarpa verktyg i en oviss värld

LEDARE. Det är svårt som detaljhandlare att kunna förutse alla svängningar i omvärlden som påverkar den egna verksamheten. Därför gäller det att rätt använda de verktyg som man förfogar över, exempelvis butikskonceptet.
Världen är en oförutsägbar plats. Så också för en svensk detaljhandlare.

Hur väl förberedd och hur proffsig retailern är, så agerar man i en omvärld som bara delvis låter sig styras. Det gäller ur både mikro- och makroperspektivet.

Vädret, detta för handlarna alltid lika intressanta fenomen, är förstås det första man tänker på. Den svala försommaren och det ostadiga julivädret har gynnat stora delar av färg- och bygghandeln. Men Dagens Handels öra mot marken har snappat upp att det ändå långt ifrån gäller alla i den branschen.

En annan bransch, där handlaren med bävan kollar av dagens väder innan butiksdörren låses upp på morgonen, är modehandeln.

De extrema försäljningsökningarna nu i juli för skohandeln (drygt 17 procent) och klädhandeln (drygt 13 procent), enligt Stilindex från Svensk Handel Stil, visar hur snabbt det kan svänga. Siffror som ska sättas i relation till ökningen för modehandeln sammantaget under första halvåret i år, på blygsamma 0,4 procent. Också kunderna, som är komplexa i sig och ingående i ett mångfacetterat sammanhang där konsumtionen allt mer går mot upplevelser, är svåra att förutsäga.

Valutaförändringar, oroligheter i sourcingländer och plötsliga miljölarm är annat sådant som den enskilda handlaren bara i begränsad omfattning kan påverka, men som likväl måste tackla.

Därför gäller det för retailern att klokt använda de verktyg man faktiskt förfogar över. Ett sådant är butiken, vare sig den nu finns på gatan eller på nätet.

I det senaste numret av Dagens Handel ägnar vi extra uppmärksamheten åt butikskoncept. Bland annat skriver vi om Åhléns barnavdelning som tar upp konkurrensen med e-handeln genom att skapa butiker som inspirerar både barn och föräldrar.

Häng med på intressant läsning om inspirerande kollegor i branschen i Dagens Handels pappersupplaga!
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079