I en stor, gammal kontorslokal, tidigare vattenreningsföretaget Kemeras, i Helsingborgs hamn sitter nu närmare 30 företag tillsammans, alla e-handlare eller med tjänster kopplade till e-handel.
– De flesta är mindre företag. Men nu har vi två som börjar komma upp i sju-åtta anställda, berättar inkubatorsansvarig
Rikard Axelsson.
Exempel på företag i huset är Northern spirit, som säljare en supernischad produkt – kläder för cross-fit-träning – över hela jordklotet, och Wltr som säljer hud- och skäggvård för män.
På samma ställeEn av e-handelns stora fördelar är ju att vara oberoende av fysisk plats. Varför är det då så bra att samla många e-handlare på ett och samma ställe?
– Vi är övertygade om att många företag, med en eller två anställda, som sitter ensamma i en källare inte utvecklas så snabbt som de skulle kunna göra om man fården senaste inputen. I en gemenskap kan man lära sig av andras misstag och tillsammans kan man också få andra fördelar, som tillgång till partners., säger Rikard Axelsson.
Partner ger nätverkBakom e-handelsparken står bland annat serieentreprenörerna Rikard Axelsson och
Dan Nilsson,som tidigare hade Roligaprylar.se. Med i bagaget har de sina egna erfarenheter som små e-handlare i tillväxt; som känslan av att sitta fast i hyreskontrakt man egentligen växt ur och svårigheter att hitta samarbetspartner för alla de moment som ingår i att driva företag.
Därför är just partners ett viktigt inslag i verksamheten, de finns tillgängliga för att dela med sig av sin kunskaper.
– Tanken är att våra partners ska fungera som avdelningarna i ett stort företag. De företag som flyttar hit till oss är oftast väldigt små. Genom våra partner ska de kunna få samma hjälp som om de ingick i en stor organisation. Vill de ha hjälp med logistik går de till Postnord, vill de ha hjälp med avtal går de till advokatbyrån Vinge, säger Rikard Axelsson.
Banken partnerSenast inkomna partner är Resurs bank, och sedan tidigare finns betaltjänstföretaget Klarna och Helsingborgs stad med.
- Vi är imponerade av E-commerce park och deras arbete för att utveckla framtidens e-handelsföretag. Utöver vårt partnerskap erbjuder vi rådgivning och nätverk inom detaljhandelsfrågor. Framtidens succéföretag måste bemästra försäljning i alla kanaler. Men även vi vinner mycket på samarbetet eftersom vi får tillgång till kunskap från duktiga e-handlare, säger
Olle Hyberg, omnikanalschef på Resurs Bank.