23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Dagens Handel
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Kraftig ökning för Lidl

Den tyska lågpriskedjan Lidl ökade omsättningen i sina svenska butiker med 11 procent under fjolåret.


Nettoomsättningen uppgick till 7,9 miljarder kronor. Ökningen med 11 procent är den högsta av de etablerade dagligvaruaktörerna. Ökningen beror i första hand på ökad försäljning i befintliga butiker. Fyra nya butiker, i Ljusdal, Ljungby, Erikslust i Malmö och Rinkeby i Stockholm, öppnade under fjolåret.

Avsikten är att öppna 10-15 nya butiker de kommande tre åren.

Ökad försäljning bidrog också till att Lidls svenska verksamhet kunde ge vinst för tredje året i rad. Vinsten för 2014 blev 43 miljoner kronor, vilket kan jämföras med 9 miljoner i överskott året innan.

– Att Lidl går med vinst för tredje året i rad är ett kvitto på att vi lyckas erbjuda ett sortiment av hög kvalitet till ett lågt pris, säger

Conor Boyle

, vd för Lidl Sverige.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.078|instance-web02