Klarsynt som under 2015 firar 20 år som organisation, har beslutat om att väsentligt ändra sin medlemsstruktur. Kedjan vill till stor del bli mer synliga på den svenska optikmarknaden.
Två delvis olika former av medlemskap i optikkedjan skapas. I den ena behåller optikbutikerna sina lokala namn, men visar tydligt sin tillhörighet i Klarsynt, genom att alltid erbjuda kunden kedjans olika koncept och delta i olika former av gemensam marknadsföring och aktiviteter.
Den andra medlemsgruppen blir inriktade på inköpssamarbete och fortsätter att få kedjans inköpsfördelar, men sköter helt sin egen marknadsföring och deltar inte i några gemensamma kampanjer.
– Denna utveckling är inte på något sätt ny bland från början frivilliga fackhandelskedjor, och liknande projekt har genomförts hos bl a Interflora, Lekia och Stjärnurmakarna, säger Klarsynts vd
.
Klarsynts avsikt är att påbörja sin nya struktur och lansera de första gemensamma kampanjerna i januari/februari 2016, och räknar med att ha minst 90-95 butiker från start i den "profilerade" gruppen. Totalt har man idag cirka 130 butiker.