Klarsynt delar upp butikerna
Optikkedjan Klarsynt ändrar sin medlemsstruktur där den ena gruppen profilerar Klarsynt-tillhörigheten medan den andra endast deltar i inköpssamarbetet.
Två delvis olika former av medlemskap i optikkedjan skapas. I den ena behåller optikbutikerna sina lokala namn, men visar tydligt sin tillhörighet i Klarsynt, genom att alltid erbjuda kunden kedjans olika koncept och delta i olika former av gemensam marknadsföring och aktiviteter.
Den andra medlemsgruppen blir inriktade på inköpssamarbete och fortsätter att få kedjans inköpsfördelar, men sköter helt sin egen marknadsföring och deltar inte i några gemensamma kampanjer.
– Denna utveckling är inte på något sätt ny bland från början frivilliga fackhandelskedjor, och liknande projekt har genomförts hos bl a Interflora, Lekia och Stjärnurmakarna, säger Klarsynts vd Lasse Folt .
Klarsynts avsikt är att påbörja sin nya struktur och lansera de första gemensamma kampanjerna i januari/februari 2016, och räknar med att ha minst 90-95 butiker från start i den "profilerade" gruppen. Totalt har man idag cirka 130 butiker.