Innovativa förpackningar
SPECIAL. Under entreprenörsveckan i Båstad i somras höll Dagens Handel och tidningen Packmarknaden ett seminarium där en rad innovativa förpackningslösningar presenterades. De är unika, med goda förutsättningar att bli grunden för växande globala exportföretag.
– När man öppnar ett e-handelpaket får man oftast hem en vara och en massa skräp i form av kartong, plast och papper, säger Jonne Hellgren.
Repack är en påse som kunden kan skicka tillbaka varan i. Den håller att använda minst 20 gånger, och den är tillverkad av återvinningsbar plast.
Jonne Hellgren berättade att de konsumenter som väljer Repack är sådana som e-handlar mycket, och att möjligheten att använda Repack har ökat kundlojaliteten högst väsentligt.
Repack har ambitionen att bli ett globalt företag.
En förpackningsinnovation som kan förändra matdistribution kommer från företaget Ifoodbag. Företagets ledare Karl Fallgren beskriver Ifoodbag som en påse, i ett träbaserat kompositmaterial, som håller kylvaror kylda i 24 timmar i ett slutet system.
– Det kommer att förbättra möjligheterna att distribuera e-handlade matvaror utan att behöva använda kylbilar, säger Karl Fallgren.
Han berättar att företaget också har ett projekt i gång i ett afrikanskt land:
– I Afrika förstörs mycket mat, samtidigt som människor svälter.Vi arbetar med stöd av Sida på att distribuera mat till svältande människor, säger han.
Ifoodbag håller på att patenteras, och tillverkningen har ännu inte kommit igång, men redan har företaget order från flera svenska kedjor. Även utländska kedjor är på gång.
Redan 2016 räknar Karl Fallgren med att Ifoodbag ska vara ett globalt företag.
– Teknologin är banbrytande, och kan förändra världen till det bättre, säger han.
Under eftermiddagen presenterade Hans och Dan Hjalmarsson sin innovation Easytap – en ny typ av bag -in- box som håller vinet fräscht längre. Att hindra syret att träffa vinet är hemligheten. Det låter enkelt men det tog nio år att utveckla förpackningen.