23948sdkhjf

Ny tjänst för smidiga e-leveranser

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

E-handelns största logistikproblem är den sista biten hem till konsumenten. Det är en brännande fråga för dagligvarukedjorna som nu behöver e-handelssatsa för att inte förlora för mycket till matkasseföretagen, men också för andra e-handlare som vill serva sina kunder på bästa sätt.

Frågan engagerar Ali Ghoce, som under många år arbetat på Visma, bland annat med att skapa e-handelslösningen för Apotek Hjärtat.
I början på året bestämde han sig för att satsa helhjärtat på sin idé - gordondelivery.com en distributionslösning för detaljhandlare som vill serva sina e-handelskunder med hemleveranser.
En helt färsk undersökning som HUI research gjort för Visma visar en stor diskrepans mellan vad kunderna efterfrågar och vad dagligvaruhandeln kan erbjuda. Kunderna vill får sina dagligvaruleveranser hemkörda, men det är bara 25 procent av de svarande som verkligen prövat, eftersom tjänsten inte erbjuds där de bor.

Flexibilitet
Det finns egentligen inga tillräckligt flexibla distributionslösningar för e-handel, säger Ali Ghoce.
För handlare finns en rad knäckfrågor att lösa:

Ska varorna plockas i butik eller från centrallager?
Vem ska ta emot order och plocka?
Ska handlaren investera i kylbilar?
Anställa chaufförer?
Skapa e-handelsteam?


Smidigare lösning

- Att själv bygga ut en organisation för att kunna serva e-handelskunderna kan bli mycket dyrt och otympligt, säger Ali Ghoce.
Ändå kan inte handlaren stillatigande se på hur barnfamiljerna i närområdet överger butiken för att i stället köpa sin mat från matkasseföretag.
I dagarna påbörjar Gordondelivery.com leveranser i Stockholm. Den första av en rad kunder som under hösten kommer ansluta sig till tjänsten är Ica Sjöstaden.
Gordon Delivery är varken ett åkeri eller en transportör, utan ett fullserviceföretag, som plockar, packar och kör hem e-handelsleveranser till konsumenterna.
- Min tanke var att om detaljhandelskedjor ska starta e-handel är det inte vettigt att de kör varor från ett centrallager hem till kund när varorna finns på nära håll i den lokala butiken, säger han.

Gordoneerer
De så kallade Gordoneererna plockar och packar varorna i butiken, och kör sedan ut dem i egna bilar, kvällar och helger, just vid den tid som passar varje kund.
Detta kräver en flexibel arbetsstyrka.
Gordon delivery anställer inga på fasta tider. Gordoneererna jobbar på konsultbasis och fakturerar för varje order de plockar och levererar.
Modellen har flera fördelar. Dels går det att bygga en organisation utan att behöva skapa fasta tjänster, dels går det att rekrytera medarbetare som söker ett fritt jobb, kanske som ett komplement till ett annat jobb eller studier. När företaget annonserade genom Cool Company kom 200 svar på tre dagar.

Skapa rätt kultur
- Det viktiga för Gordondelivery är att hitta rätt personer, så att vi kan bygga en stark, värderingsbaserad företagskultur från början, säger Ali Ghoce.
Han är mycket bestämd på vilka kvaliteter han söker hos medarbetarna – de ska vara pålitliga, flexibla, beredda att ta eget ansvar, serviceinriktade och älska det de gör.
Förarna är e-handlarens ansikte mot konsumenten, så därför är det viktigt att det är personer man gärna vill släppa in i sitt hem.
Det görs noggranna kontroller, bland annat. i belastningsregistet och att personen äger eller har tillstånd att disponera den bil som används.
Jag tror inte på pengafokus. För att bygga en verksamhet som kan växa och vara hållbar över tid måste man börja i rätt ända och fråga sig hur man kan göra största möjliga nytta.

Kylboxar
Nya frågor dyker upp efter hand.
En viktig fråga är hur varorna ska hållas fräscha under hemtransporten.
Med sin erfarenhet från apoteksbranchen kände han till en typ av kylboxar som kan hålla maten fräsch när den transporteras i personbil.
Ruttplanering är en annan fråga. Förarna har en särskild app där de kan lägga in sina rutter, och kunderna kan kommunicera med förarna via sms, exempelvis om kunden är försenad hem och inte kan ta emot på överenskommen tid.
Det ska vara lätt att komma till tals, lätt att korrigera en beställning eller en tid, och kunden ska alltid känna sig väl omhändertagen.


Stora möjligheter

Ali Ghoce framhåller att Gordondelivery inte bara är till för dagligvaruhanden. Det finns många e-handlare som skulle behöva hjälp med den sista biten fram till kunden.
- En möjlighet är att komplettera stora transportörer som Post Nord, DHL och Schenker. De är duktiga på långa transporter, men vi kan ta varorna från utlämningstället ända fram till kunden på kundens villkor.
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Jaktkedja i konkurs

Na-kd investerar 40 miljoner i en helt ny affär

Nelly lämnar Falkenberg

Hemtex varslar på huvudkontoret

Nu når Instabox halva Sverige samma dag

Shoppingturismen ökar – kineser mest lönsamma

Nyhetsbrev

Här kommer Happy Food Stores andra butik

Arkiv

TEKNIK
Global Samsungdirektör: Mobil säkerhet har aldrig varit viktigare

Nick Dawson om Asiens försprång och säkerhetsriskerna med Internet of things.

Swedbank Pay och Verifone fördjupar samarbetet

Twilfit i rekonstruktion

Underklädeskedjan har över 100 miljoner kronor i skulder.

Twilfits ordförande om rekonstruktionen: "Vi ska signifikant minska antalet butiker"

Picard bygger om alla butiker och öppnar nya

Handeln ritar om städerna

Här öppnar Skincitys första butik

Rekordkvartal för Footway – nu väntar expansion

Musikkedja i konkurs – stort antal svenska butiker berörda

På nytt jobb
Hon blir ny landschef för Stadium i Sverige

klart vem som efterträder Daniel Löfkvist på sportkedjans största marknad.

På nytt jobb
Na-kd rekryterar från Asos och befordrar expansionchefen

1

H&M majoritetsägare i Sellpy

Na-kd tillbaka i Helsingborg

Motigt för RNB – supersvagt kvartal för Polarn O Pyret

TEKNIK
Snabbväxande Soti satsar på Sverige

”Produkterna viktigast”, betonar Carl Rodrigues, grundare och vd för kanadensiska Soti.

Bikester öppnar butik – och flyttar kontoret

Iittala ut – Sandqvist in

Så sålde Dustin

Här dyker Lagerhaus också upp

Jula blir ännu "juligare" – lanserar egen must

Så sålde hemelektronik i september

Ny e-handelsfusion i outdoorbranschen

Över en kvarts miljard på en månad – nytt försäljningsrekord för e-handlaren

På nytt jobb
Kliver på som vd för Hemmy

Afound byter kurs – ska satsa mer digitalt

Fler butiker till Elins Esplanad

H&M-avtal ska lyfta städkvalitet – och kundupplevelse

Indiska hakar på uthyrningståget

Ny affärsområdeschef hos Storesupport

Se alla Företagens egna nyheter

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 t...

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av...

Pressmeddelande Ecster Pay Link

Sänd till en kollega

0.127