23948sdkhjf

Ny tjänst för smidiga e-leveranser

E-handelns största logistikproblem är den sista biten hem till konsumenten. Det är en brännande fråga för dagligvarukedjorna som nu behöver e-handelssatsa för att inte förlora för mycket till matkasseföretagen, men också för andra e-handlare som vill serva sina kunder på bästa sätt.
Frågan engagerar Ali Ghoce, som under många år arbetat på Visma, bland annat med att skapa e-handelslösningen för Apotek Hjärtat.
I början på året bestämde han sig för att satsa helhjärtat på sin idé - gordondelivery.com en distributionslösning för detaljhandlare som vill serva sina e-handelskunder med hemleveranser.
En helt färsk undersökning som HUI research gjort för Visma visar en stor diskrepans mellan vad kunderna efterfrågar och vad dagligvaruhandeln kan erbjuda. Kunderna vill får sina dagligvaruleveranser hemkörda, men det är bara 25 procent av de svarande som verkligen prövat, eftersom tjänsten inte erbjuds där de bor.

Flexibilitet
Det finns egentligen inga tillräckligt flexibla distributionslösningar för e-handel, säger Ali Ghoce.
För handlare finns en rad knäckfrågor att lösa:

Ska varorna plockas i butik eller från centrallager?
Vem ska ta emot order och plocka?
Ska handlaren investera i kylbilar?
Anställa chaufförer?
Skapa e-handelsteam?


Smidigare lösning

- Att själv bygga ut en organisation för att kunna serva e-handelskunderna kan bli mycket dyrt och otympligt, säger Ali Ghoce.
Ändå kan inte handlaren stillatigande se på hur barnfamiljerna i närområdet överger butiken för att i stället köpa sin mat från matkasseföretag.
I dagarna påbörjar Gordondelivery.com leveranser i Stockholm. Den första av en rad kunder som under hösten kommer ansluta sig till tjänsten är Ica Sjöstaden.
Gordon Delivery är varken ett åkeri eller en transportör, utan ett fullserviceföretag, som plockar, packar och kör hem e-handelsleveranser till konsumenterna.
- Min tanke var att om detaljhandelskedjor ska starta e-handel är det inte vettigt att de kör varor från ett centrallager hem till kund när varorna finns på nära håll i den lokala butiken, säger han.

Gordoneerer
De så kallade Gordoneererna plockar och packar varorna i butiken, och kör sedan ut dem i egna bilar, kvällar och helger, just vid den tid som passar varje kund.
Detta kräver en flexibel arbetsstyrka.
Gordon delivery anställer inga på fasta tider. Gordoneererna jobbar på konsultbasis och fakturerar för varje order de plockar och levererar.
Modellen har flera fördelar. Dels går det att bygga en organisation utan att behöva skapa fasta tjänster, dels går det att rekrytera medarbetare som söker ett fritt jobb, kanske som ett komplement till ett annat jobb eller studier. När företaget annonserade genom Cool Company kom 200 svar på tre dagar.

Skapa rätt kultur
- Det viktiga för Gordondelivery är att hitta rätt personer, så att vi kan bygga en stark, värderingsbaserad företagskultur från början, säger Ali Ghoce.
Han är mycket bestämd på vilka kvaliteter han söker hos medarbetarna – de ska vara pålitliga, flexibla, beredda att ta eget ansvar, serviceinriktade och älska det de gör.
Förarna är e-handlarens ansikte mot konsumenten, så därför är det viktigt att det är personer man gärna vill släppa in i sitt hem.
Det görs noggranna kontroller, bland annat. i belastningsregistet och att personen äger eller har tillstånd att disponera den bil som används.
Jag tror inte på pengafokus. För att bygga en verksamhet som kan växa och vara hållbar över tid måste man börja i rätt ända och fråga sig hur man kan göra största möjliga nytta.

Kylboxar
Nya frågor dyker upp efter hand.
En viktig fråga är hur varorna ska hållas fräscha under hemtransporten.
Med sin erfarenhet från apoteksbranchen kände han till en typ av kylboxar som kan hålla maten fräsch när den transporteras i personbil.
Ruttplanering är en annan fråga. Förarna har en särskild app där de kan lägga in sina rutter, och kunderna kan kommunicera med förarna via sms, exempelvis om kunden är försenad hem och inte kan ta emot på överenskommen tid.
Det ska vara lätt att komma till tals, lätt att korrigera en beställning eller en tid, och kunden ska alltid känna sig väl omhändertagen.


Stora möjligheter

Ali Ghoce framhåller att Gordondelivery inte bara är till för dagligvaruhanden. Det finns många e-handlare som skulle behöva hjälp med den sista biten fram till kunden.
- En möjlighet är att komplettera stora transportörer som Post Nord, DHL och Schenker. De är duktiga på långa transporter, men vi kan ta varorna från utlämningstället ända fram till kunden på kundens villkor.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078