23948sdkhjf

Ny tjänst för smidiga e-leveranser

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

E-handelns största logistikproblem är den sista biten hem till konsumenten. Det är en brännande fråga för dagligvarukedjorna som nu behöver e-handelssatsa för att inte förlora för mycket till matkasseföretagen, men också för andra e-handlare som vill serva sina kunder på bästa sätt.

Frågan engagerar Ali Ghoce, som under många år arbetat på Visma, bland annat med att skapa e-handelslösningen för Apotek Hjärtat.
I början på året bestämde han sig för att satsa helhjärtat på sin idé - gordondelivery.com en distributionslösning för detaljhandlare som vill serva sina e-handelskunder med hemleveranser.
En helt färsk undersökning som HUI research gjort för Visma visar en stor diskrepans mellan vad kunderna efterfrågar och vad dagligvaruhandeln kan erbjuda. Kunderna vill får sina dagligvaruleveranser hemkörda, men det är bara 25 procent av de svarande som verkligen prövat, eftersom tjänsten inte erbjuds där de bor.

Flexibilitet
Det finns egentligen inga tillräckligt flexibla distributionslösningar för e-handel, säger Ali Ghoce.
För handlare finns en rad knäckfrågor att lösa:

Ska varorna plockas i butik eller från centrallager?
Vem ska ta emot order och plocka?
Ska handlaren investera i kylbilar?
Anställa chaufförer?
Skapa e-handelsteam?


Smidigare lösning

- Att själv bygga ut en organisation för att kunna serva e-handelskunderna kan bli mycket dyrt och otympligt, säger Ali Ghoce.
Ändå kan inte handlaren stillatigande se på hur barnfamiljerna i närområdet överger butiken för att i stället köpa sin mat från matkasseföretag.
I dagarna påbörjar Gordondelivery.com leveranser i Stockholm. Den första av en rad kunder som under hösten kommer ansluta sig till tjänsten är Ica Sjöstaden.
Gordon Delivery är varken ett åkeri eller en transportör, utan ett fullserviceföretag, som plockar, packar och kör hem e-handelsleveranser till konsumenterna.
- Min tanke var att om detaljhandelskedjor ska starta e-handel är det inte vettigt att de kör varor från ett centrallager hem till kund när varorna finns på nära håll i den lokala butiken, säger han.

Gordoneerer
De så kallade Gordoneererna plockar och packar varorna i butiken, och kör sedan ut dem i egna bilar, kvällar och helger, just vid den tid som passar varje kund.
Detta kräver en flexibel arbetsstyrka.
Gordon delivery anställer inga på fasta tider. Gordoneererna jobbar på konsultbasis och fakturerar för varje order de plockar och levererar.
Modellen har flera fördelar. Dels går det att bygga en organisation utan att behöva skapa fasta tjänster, dels går det att rekrytera medarbetare som söker ett fritt jobb, kanske som ett komplement till ett annat jobb eller studier. När företaget annonserade genom Cool Company kom 200 svar på tre dagar.

Skapa rätt kultur
- Det viktiga för Gordondelivery är att hitta rätt personer, så att vi kan bygga en stark, värderingsbaserad företagskultur från början, säger Ali Ghoce.
Han är mycket bestämd på vilka kvaliteter han söker hos medarbetarna – de ska vara pålitliga, flexibla, beredda att ta eget ansvar, serviceinriktade och älska det de gör.
Förarna är e-handlarens ansikte mot konsumenten, så därför är det viktigt att det är personer man gärna vill släppa in i sitt hem.
Det görs noggranna kontroller, bland annat. i belastningsregistet och att personen äger eller har tillstånd att disponera den bil som används.
Jag tror inte på pengafokus. För att bygga en verksamhet som kan växa och vara hållbar över tid måste man börja i rätt ända och fråga sig hur man kan göra största möjliga nytta.

Kylboxar
Nya frågor dyker upp efter hand.
En viktig fråga är hur varorna ska hållas fräscha under hemtransporten.
Med sin erfarenhet från apoteksbranchen kände han till en typ av kylboxar som kan hålla maten fräsch när den transporteras i personbil.
Ruttplanering är en annan fråga. Förarna har en särskild app där de kan lägga in sina rutter, och kunderna kan kommunicera med förarna via sms, exempelvis om kunden är försenad hem och inte kan ta emot på överenskommen tid.
Det ska vara lätt att komma till tals, lätt att korrigera en beställning eller en tid, och kunden ska alltid känna sig väl omhändertagen.


Stora möjligheter

Ali Ghoce framhåller att Gordondelivery inte bara är till för dagligvaruhanden. Det finns många e-handlare som skulle behöva hjälp med den sista biten fram till kunden.
- En möjlighet är att komplettera stora transportörer som Post Nord, DHL och Schenker. De är duktiga på långa transporter, men vi kan ta varorna från utlämningstället ända fram till kunden på kundens villkor.
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Ny vd för Erikshjälpen Second Hand

Stockmann säger upp 150

Ellos börjar med nästa dag-leveranser

Rekordår för Mio – ökar trafiken både till butik och e-handel

Butiksägare samverkar för en hållbarare modebransch

Citycon säljer två köpcentrum

Nyhetsbrev

HUIs konjunkturprognos: "Detaljhandeln befinner sig i ett tufft läge"

Arkiv

Videointervju: ”Bemötandet en viktig konkurrensfördel”

Anton Granlund om kundmötets betydelse för kundupplevelsen.

Även Ur & Penn vill se bättre dialog om hyressättningar

DEBATT
”Ökad dataläskunnighet avgörande för detaljhandelns konkurrenskraft”

Dan Sommer från Qlik betonar i en debattartikel vikten av att skapa en datakultur.

Lidl Halmstad första butik i världen med förarlösa transporter

Butiken får varorna levererade av självkörande lastbilar 2020.

Branscherna som väntas gå bäst i e-handeln i sommar

Klädkedjan ångar på – så mycket ökade försäljningen i maj

Rekordomsättning för Inditex

Löfbergs intar Lobbyn

På nytt jobb
Han blir ny vd för Woody-kedjan

Kontanterna fortsatt ohotade

Oförändrat hos Clas Ohlson

Försäljningsras i modehandeln: ”Stor svårförklarad nedgång”

På nytt jobb
Lämnar Ikea för Matsmart

Ytterligare H&M-kedja till Tmall

Lågprisvaruhuskedjans vd lämnar

Fredrik Söderberg kliver av vd-posten för ÖoB innan sommaren.

1

Svensk Handel till storms mot paket- och fraktsubventioner

Axfood öppnar "Arbetsförmedling"

Hans klockbolag tar in nytt kapital

Smart e-handelsförpackning fick World Star

På nytt jobb
Han är Orklas nya koncernchef

Stark tillväxt för arbetsklädeskoncern – når över 4 miljarder

På nytt jobb
Han ska styra media på Max

MQ tar egna varumärken till Afound

Jula över 7 miljarder – då får personalen bonus

28 miljoner till välgörenhet – så mycket har påsinitiativ inbringat

På nytt jobb
Han tar över på Zetadisplay

Så ska Hemtex få färre returer

På nytt jobb
Från Adidas till Apoteksgruppen

RNB öppnar pop up-outlet

Bakslag för Norge: Kraftig ökning i gränshandeln

Se alla Företagens egna nyheter

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Pressmeddelande Ecster Pay Link

Sänd till en kollega

0.106