Modebranschtidningen Habit har gjort en granskning av användning av ekoplagg. I botten ligger statistik från Gfk fashion scope.
Ekomärkta kläder utgör bara tre procent av klädhandeln.
Gfk har här definierat ekologiskt som ett plagg som är ekologiskt framställt enligt någon etikett/märkning i plagget.
Näthandeln profilerar ekoÄndå har efterfrågan ökat under de senaste åren. Branschtidningen berättar att nästan en fjärdedel av de svenska hushållen köpt ett ekoplagg under förra året.
Flest ekoplagg säljs av klädfackhandelskedjorna. Men det är i distanshandeln och kategorin ”övriga inköpsställen”, som torghandel och outlets, som ekoprofileringen är mest tydlig.
De bästa ekokunderna är kvinnor över 50 år. Barn upp till nio är den nästa största gruppen.
Herrarna avsett ålder är sämst i ”ekoklassen”.
Habits reporter Kajsa Åström har pratat med
, vd för organisationen The Sustainable fashion academy, och bett om en förklaring:
– En förklaring kan vara att många män köper kläder för att markera status. När ekoplaggen väl ses som statusmärken kommer männens inköp att öka. Kvalitet och exklusivitet är viktigt för vissa män, säger han.