Handelsföretagen som flyktinghjälper
Nu vaknar också näringslivet så sakteliga i sitt engagemang för flyktingkrisen. Och några av de företag som gått ut med konkret stöd, är företag inom retailsektorn.
– Vi är alla djupt berörda av den pågående flyktingkatastrofen. Vi kommer därför tillsammans med våra kunder att stödja UNHCR:s mycket viktiga arbete i att hjälpa barn på flykt. Vi tror att det är en fråga som engagerar många av våra kunder och hoppas på att samla in rekordstora summor till detta viktiga ändamål", säger Elisabeth Peregi , Sverigechef på Lindex.
Så sakteliga
Svenska Dagbladet hade på lördagen ett helt uppslag kring näringslivets engagemang i flyktinkatastrofen. Än så länge är det är citat ”ytterst få” storföretag som kommit igång och gjort något konkret, till skillnad från privatpersoner som ringt telefonerna varma till hjälporganisationerna, konstaterar tidningen. Men något verkar vara på gång: ”Kvartal efter kvartal leverar börsjättarna miljardvinster som delas ut till ägarna. Nu börjar de även öppna plånböckerna för att hjälpa människor på flykt”.
Tidningen lyfter fram Axfood som ett av de snabbfotade.
Axfood tar tag
Den som pantar burkar och flaskor hos Willys och Hemköp kan liksom tidigare skänka pengar till hjälporganisationer. Nu öronmärks dessa pengar till flyktingkatastrofen.
Axfood kommer också att skänka lika mycket pengar som kunderna skänker i pantmaskinerna. Företagsledningen planerar tillika att skicka ut sms till sina anställda och vädja till dem att ge bidrag, skriver Svenska Dagbladet.
Dubblerar kundgåvan
Hemköp berättar i ett pressmeddelande att att man valt att styra om de medel som doneras via butikernas pantautomater till SOS Barnbyars katastroffond.
– Vi har blivit djupt påverkade av den situation och känner mycket för de tusentals barn som färdas, i många fall ensamma, runt om i Europa. Barn som löper enorma risker att bli utnyttjade. Därför kraftsamlar vi nu tillsammans med SOS Barnbyar och riktar våra insatser till att hjälpa ensamma barn på flykt. Vi uppmanar både våra medarbetare och kunder att hjälpa oss så att hjälpen når fram snabbt, säger Thomas Gäreskog , vd på Hemköp.
Willys gör på motsvarande sätt, men med Rädda Banens katastroffond.
Och båda kedjorna kommer att dubblera de pengar som skänks via butikernas gåvoknapper i september och oktober. Willys har gjort en beräkning att på det här sättet hoppas man kunna bidra med cirka 500 000 kronor till arbetet för att hjälpa barn på flykt.