23948sdkhjf

Coop sänker priserna kraftigt

Coop miljardinvesterar i nya butiksformat under en treårsperiod. Och redan nu sänker man priserna – rejält.
För ett år sedan beslutade Coop Sverige om en ny affärsstegi. Nu är det dags att kavla upp ärmarna.

– Vi har arbetat intensivt med att utveckla, effektivisera och strukturera om Coop inom olika områden, allt med syfte att attrahera kunder och vända till vinst 2017. Det känns mycket bra att nu kunna visa våra kunder tydliga resultat av förändringsprogrammet som bygger på kundupplevelse, prisvärdhet och tydlighet i vad våra olika butiksformat erbjuder, säger Sonat Burman-Olsson , vd och koncernchef för Coop Sverige.

Först i Stockholm

Under en treårsperiod ska man investera drygt en miljard i sina butiker. Butikerna ställs om till tre olika format – Stora Coop, Coop och Lilla Coop.

Baserat på Coops gröna huvudvarumärke blir det tre butikstyper: Stora Coop för storhandel, Coop för vardagshandel och Lilla Coop för kompletteringshandel.

Två pilotbutiker öppnas den 10 september i Stockholm – Coop Zinkensdamm på Södermalm och Stora Coop Västberga. Butikerna får nytt butikskoncept, förändrat kundvarv och nytt grafiskt utseende.

Fram till årsskiftet kommer flera butiker att ställas om till de nya formaten. Omställningen fortsätter under nästa år. Lokala förutsättningar styr i vilken takt butikerna görs om.

Idag bedriver kedjan butiker under formaten Coop Forum, Coop Extra, Coop Konsum, Coop, Coop Nära och via Coop näthandel.

Sänkta priser

Och idagsjösätts det som ledningen kallar ”Coops största prissänkning någonsin”. Priserna på tusentals varor ska sänkas.

Prissänkningen är upp till 5 procent inom de olika varukategorierna, per enskild vara kan sänkningen uppgå till 10-15 procent. De nya priserna börjar gälla från idag, den 7 september.

Sedan tidigare har prissänkningar genomförts regionalt och i vissa varukategorier, vilket innebär att lokala variationer förekommer.

– Prissänkningen är en viktig del i arbetet med att stärka vår position som en prisvärd aktör. Kombinationen av sänkta priser i butik och näthandel, de nya tydliga butiksformaten och en fortsatt utveckling av vårt lojalitetsprogram är viktiga delar för vår framgång. Vi vill vara den goda kraften i svensk dagligvaruhandel och ge våra kunder bättre mat och service för pengarna, säger Sonat Burman-Olsson.

Förlusten för Coop Sverige var 306 miljoner kronor 2014. I maj sade Sonat Burman-Olsson att huvudmålet är att Coop Sverige ska visa vinst 2017.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062