I somras rullade branschorganisationen Svensk Handel ut den första delen av sitt nya säkerhetscenter. Kärnan är en ny anmälningsportal.
Säkerhetscentret online innehåller flera olika delar. Den befintliga Varningslistan är den ena, rådgivning, en ny hemsida och en helt ny anmälningsportal för att motivera handlare att anmäla fler brott är den andra.
– Vi vill utveckla Svensk Handels säkerhetsarbete till mer operativt, för att bli mer stödjande för medlemmarna. En viktig del är att få fram det systematiska säkerhetsarbetet och vi har lagt mycket fokus på det förebyggande arbetet, säger Svensk Handels säkerhetschef
Per Geijer.
Ett stort problem är att anmälningsfrekvensen bland svenska handlare tycks minska, vilket ger missvisande statistik om att stöldbrotten går ner. I dag anmäls cirka 2-3 procent av alla butiksstölder.
Därför vill Svensk Handel underlätta för handlarna att göra en polisanmälan.
Initialt kan varje anmälan som kommer in via portalen gå per mejl till polisen och till respektive försäkringsbolag om anmälaren vill. Ambitionen är att på sikt få till en direktkoppling till polisens anmälningssystem, för att slippa belasta registratorerna med varenda ärende.