23948sdkhjf

De är först ut hos Coop

Nu på morgonen var det premiär för två av Coops nya format, båda i Stockholm. Ökat fokus på färskvaror, ekosatsning och inte minst – rejält – sänkta priser är några av nyheterna.
Under en treårsperiod investerar Coop drygt en miljard kronor i sitt butiksnätverk.

Först ut med Coops nya format för vardagshandel var Coop Zinkensdamm, som därmed representerar mellanformatet.

En rejäl ombyggnation har gjorts under vår och sommar samtidigt som butiken har varit igång. Här har man strävat efter fokus på färskvaror och inspiration med nya manuella diskar med fisk, chark/ost och delikatess.

Kundvarvet är delvis förändrat, kunden kommer direkt in på frukt- och grönt-avdelningen, följt av färskvaror med de manuella diskarna – allt uppskyltat enligt ett nytt grafiskt program.

Sänkta priser

Prisbilden är också ny, nu när Coop gör sin största prissänkningen någonsin. Totalt handlar det om tusentals varor. Prissänkningen är upp till 5 procent inom de olika varukategorierna, per enskild vara kan sänkningen uppgå till 10-15 procent, har ledningen deklarerat.

– Här ska vi följa marknaden. Det ska inte kunna komma en enda fråga på att vi är dyrare än någon annan, säger Christian Wijkström , Coops regiondirektör i Stockholm, till Dagens Handel.

Under planeringsstadiet har Coop gjort lokala kundundersökningar för att ta reda på vad kunderna efterfrågade i området. Ett utökat färskvaruutbud och fortsatt satsning på det ekologiska sortimentet stod högt på kundernas önskelista i Zinkensdamm.

Större i Västberga

Samtidigt, ute i Västberga, var det premiär för det större formatet Stora Coop, en helt omgjord butik.

- Våra kunder möts av ett tydligt färskvarufokus och snygga delidiskar. Kundvarvet är genomtänkt och barnen får ett alldeles eget lekfullt kundvarv som leds av familjen Cooper – en rävfamilj som på ett roligt sätt informerar och låter barnen interagera i miljön, säger Tom Strand , chef på Stora Coop Västberga.

I Västberga efterfrågade kunderna längre öppettider, så nu har butiken öppet alla dagar mellan klockan 07.00 och 23.00.

– Jag skulle snarare kalla dessa båda butiker för prototyper än piloter. Vi har kommit så långt i förändringsarbetet och har en fungerande organisation så nu handlar det om att finslipa diamanten och få den att glimma ordentligt, säger Christian Wijkström .

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063