De är först ut hos Coop

| Av Ylva Åkesson | Tipsa redaktionen

Nu på morgonen var det premiär för två av Coops nya format, båda i Stockholm. Ökat fokus på färskvaror, ekosatsning och inte minst – rejält – sänkta priser är några av nyheterna.

Under en treårsperiod investerar Coop drygt en miljard kronor i sitt butiksnätverk.

Först ut med Coops nya format för vardagshandel var Coop Zinkensdamm, som därmed representerar mellanformatet.

En rejäl ombyggnation har gjorts under vår och sommar samtidigt som butiken har varit igång. Här har man strävat efter fokus på färskvaror och inspiration med nya manuella diskar med fisk, chark/ost och delikatess.

Kundvarvet är delvis förändrat, kunden kommer direkt in på frukt- och grönt-avdelningen, följt av färskvaror med de manuella diskarna – allt uppskyltat enligt ett nytt grafiskt program.

Sänkta priser

Prisbilden är också ny, nu när Coop gör sin största prissänkningen någonsin. Totalt handlar det om tusentals varor. Prissänkningen är upp till 5 procent inom de olika varukategorierna, per enskild vara kan sänkningen uppgå till 10-15 procent, har ledningen deklarerat.

– Här ska vi följa marknaden. Det ska inte kunna komma en enda fråga på att vi är dyrare än någon annan, säger Christian Wijkström, Coops regiondirektör i Stockholm, till Dagens Handel.

Under planeringsstadiet har Coop gjort lokala kundundersökningar för att ta reda på vad kunderna efterfrågade i området. Ett utökat färskvaruutbud och fortsatt satsning på det ekologiska sortimentet stod högt på kundernas önskelista i Zinkensdamm.

Större i Västberga

Samtidigt, ute i Västberga, var det premiär för det större formatet Stora Coop, en helt omgjord butik.

- Våra kunder möts av ett tydligt färskvarufokus och snygga delidiskar. Kundvarvet är genomtänkt och barnen får ett alldeles eget lekfullt kundvarv som leds av familjen Cooper – en rävfamilj som på ett roligt sätt informerar och låter barnen interagera i miljön, säger Tom Strand, chef på Stora Coop Västberga.

I Västberga efterfrågade kunderna längre öppettider, så nu har butiken öppet alla dagar mellan klockan 07.00 och 23.00.

– Jag skulle snarare kalla dessa båda butiker för prototyper än piloter. Vi har kommit så långt i förändringsarbetet och har en fungerande organisation så nu handlar det om att finslipa diamanten och få den att glimma ordentligt, säger Christian Wijkström .



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Accent och Morris tecknar avtal med SAS

"Parfymindustrin är förlegad"

Bygghemma köper möbelföretag

Säljer Gymgrossisten till reapris

Blomsterlandet öppnar nytt

Nyhetsbrev

De är överens om etableringsjobb

Facket och arbetsgivarorganisation ense om modell för etableringsjobb.

Arkiv

Joakim Hansson blir vd

Esprit slimmar butiker

Med mer omnikanal, färre och mindre fysiska butiker och nytt franchiseupplägg vill Esprit åter bli relevant för den svenska modekunden.

Två nya chefer på Findus

Matvaruproducenten rekryterar till både Sverige och Danmark.

Höga priser under Black Friday: "Rean är en djungel"

Shoppinghögtiden har blivit populärare än mellandagsrean, men den röda prislappen är inte alltid en bra affär.

Elcykeln är årets julklapp

Speglar de svenska konsumenternas ökande klimatmedvetenhet, vilja att ta hand om sin hälsa samt att vara fri, flexibel och stundtals bekväm, står det bland annat i motiveringen.

Blev årets e-handlare för sjätte året i rad

Modeföretag satsar på Green Friday

Bojkottar Black Friday – satsar på second hand

Morakniv växer i rekordtakt

Hon blir ny vd

Ny butik i Jönköping

Kiosk från 50-talet blir Pressbyråbutik

KitchenTime lanserar snabbare sajt – och rekryterar chef från J.Lindeberg

Nytt samarbete: Skidåkare till Bauhaus

Newbie öppnar sin första butik i London

Stadium stämmer H&M för varumärkesintrång

Flagship store till Gallerian i Stockholm

Twilfit slår upp dörrarna till nordens största underklädesbutik på 600 kvadratmeter.

Black Friday växer i Sverige – men det är svårt att nå lönsamhet

Därför ska du investera i Stockholm

Premiär för Kicks nya e-handel

Akademibokhandeln lägger hela sortimentet online

Jula öppnar nytt varuhus

Intersport pudlar om kampanj

Sprider julstämning i Stockholm med en miljon LED-ljus

Björn Borg ökar omsättningen – popsångerska hjälper till

Lanserar egendesignad elcykel

Kämpigt för butiker utanför stadskärnan

Snart kan du köpa läppstift på Spotify

Fortsatt dystert för Lindex

Minskad optimism hos handlarna – trots Black Friday och julhandel

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.117