Förpackningsfri matbutik sparar utsläpp

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

I dag kan den klimatmedvetna Berlinkonsumenten göra en kraftfull insats genom att handla i butiken Original Unverpackt.

I butiken Original Unverpackt i Berlin finns varken pappers- eller plastpåsar, inga kartonger,burkar eller lådor för kunden att bära hem varorna i. Allt säljs löst. Kunden tar själv med lämpligt kärl att plocka i. Även flytande varor som schampoo och mjölk får kunden hälla upp själv.
Grundarna Sara Wolf och Milena Glimbovski hade bestämt sig för att skapa något ”omöjligt”. De använde crowd funding för att starta butiken och tänkte att det skulle bli en helt otraditionell shoppingupplevelse.
Tanken är att konsumenten bara ska köpa exakt den mängd som behövs. I Tyskland slängs 12 miljoner ton mat varje år, till ett värde av närmare 30 miljarder Euro. Matsvinnet genererar också 20 miljoner ton växthusgasutsläpp.
En viktig drivkraft är också är att låta bli att medverka till det sopberg som utgörs av livsmedelsförpackningar – bara i Tyskland går det år 16 miljoner ton förpackningsmaterial per år.
Därför finns det inga märkesvaror i butiken, utan i stället finns det ekologiska produkter i lösvikt som förvaras i ett slags burksystem som kunden kan tappa upp ifrån.
Källa:Internationella livsstilsmagasinet Plaid Zebra


Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

På nytt jobb
Ny vd på Indiska

Hon kliver på som vd för mode- och inredningskedjan och efterträder David Rönnberg. Rekryteringen har skett internt.

Sveriges e-handelsraketer kartlagda

Intresset för köpcentrum avtar

Köpcentrum och handelsområden är vinnarna när 2016 års detaljhandel summeras, men intresset för att bygga ny handelsyta avtar.

Passagen blir ny Stockholmssiluett

Bullar poppar upp på Designtorget

Rapport från en framtidskonferens

– Folk vill inte köa längre, alla är på språng hela tiden och vill kunna shoppa och göra sina betalningar i farten, säger Rica Squires, talesperson för innovation och strategipartners hos Visa.

Arkiv

Media Markt satsar stort

"Vi är definitivt här för att stanna", säger företagets vd för Sverige.

Digitala kunden mest värd

Den fysiska dagligvaruhandeln tappar mark när näthandeln av dagligvaror ökar. Användarna blir inte fler men befintliga nätkunder gör alltmer av sina inköp online.

Raka vägen från Växjö

Anrik småländsk lampbutik öppnar i Stockholm.

Hygienartikelsvinn går till välgörenhet

Här är alla vinnarna på Dagligvarugalan

Sammanlagt 20 priser delades ut på branschens stora festkväll Dagligvarugalan 2017.

Elektronikkedjan höjer tempot i Norge

De öppnar i Bromma Blocks

Party Land flyttar in, Design for Home poppar upp och Gatt blir Thernlunds.

Digitala betalningsmedel blir allt mer populära

Vi har vant oss vid att ha det mesta tillgängligt i mobilen, även vår plånbok. Svenskarna är bäst i Europa på att använda sådana tjänster. Framväxten av nya betalningsmedel går med en hissnande fart och Visa är med och driver utvecklingen och ser fem faktorer som underlättar genombrottet.

Här öppnar Elgiganten

Starkt utfall i bygghandeln

Försäljningen ökade i byggmaterialhandeln i augusti. Branschen tror att den goda utvecklingen står sig in i hösten.

Smarta saker på NK i höst

Sealife lämnar Kungsgatan

Disney kommer till Täby

Skoföretag poppar upp i Milano

Vagabond öppnar tillfällig butik i modestaden.

Newbie till Storbritannien

Kappahl tar baby- och barnbutikskonceptet till nya marknader.

Toys R Us i rekonstruktion

Leksaksjätten har skulder på miljoner.

Assa Abloy köper amerikanskt bolag

Stockholmarna säger nej till Stureplanerna

Europris har valt nytt centrallager

På nytt jobb
Hon ska utveckla Mood

Nu kommer årets rosa produkter

Postnord tappar i koncernledningen

Arla kan köpa australiensisk mejerijätte

Godisbutiken sprider sina rötter

Scorett tar över Wallenbergs

Hundglass till New York

Arken Zoo köper Djurkompaniet

Så sålde H&M

Nytt om Apples bygge

Vaimo i shoppingtagen

Coaching-app ska lyfta detaljhandeln

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.177