I butiken Original Unverpackt i Berlin finns varken pappers- eller plastpåsar, inga kartonger,burkar eller lådor för kunden att bära hem varorna i. Allt säljs löst. Kunden tar själv med lämpligt kärl att plocka i. Även flytande varor som schampoo och mjölk får kunden hälla upp själv.
Grundarna
hade bestämt sig för att skapa något ”omöjligt”. De använde crowd funding för att starta butiken och tänkte att det skulle bli en helt otraditionell shoppingupplevelse.
Tanken är att konsumenten bara ska köpa exakt den mängd som behövs. I Tyskland slängs 12 miljoner ton mat varje år, till ett värde av närmare 30 miljarder Euro. Matsvinnet genererar också 20 miljoner ton växthusgasutsläpp.
En viktig drivkraft är också är att låta bli att medverka till det sopberg som utgörs av livsmedelsförpackningar – bara i Tyskland går det år 16 miljoner ton förpackningsmaterial per år.
Därför finns det inga märkesvaror i butiken, utan i stället finns det ekologiska produkter i lösvikt som förvaras i ett slags burksystem som kunden kan tappa upp ifrån.
Källa:Internationella livsstilsmagasinet Plaid Zebra