Klädjätten populär hos Handelsstudenterna

| Av Ylva Åkesson | Tipsa redaktionen

Den stora klädjätten ligger även den här gången i topp. Studenterna på Handelshögskolan i Stockholm har återigen rankat vilka arbetsgivare som är de mest attraktiva.

Det finns flera tydliga skillnader mellan kvinnliga och manliga studenter bland annat när det gäller att välja bransch efter studierna.

Det visar den senaste arbetsgivarundersökningen bland Handelshögskolan i Stockholms studenter.

Finansbranschen lockar 56 procent av de manliga studenterna, men bara 32 procent av de kvinnliga.

44 procent av de kvinnliga studenterna vill jobba med marknadsföring, men bara 17 procent av de manliga.

38 procent av de kvinnliga studenterna vill jobba med handel, men bara 23 procent av de manliga.

Media lockar 27 procent av de kvinnliga studenterna, men bara 15 procent av de manliga.

IT/telecom lockar 28 procent av de manliga studenterna, men bara 8 procent av de kvinnliga.

Google. Spotify och Apple toppar

Samtidigt som undersökningen visar på flera tydliga skillnader mellan könen, toppar konsultbranschen bland nästan alla studenter, oavsett kön och utbildningsnivå.

Även om konsultföretag som McKinsey och Boston Consulting Group liksom tidigare år hamnar i topp finns ett påtagligt ökat intresse för digitala medie-/konsumentvaruföretag som Google, Spotify och Apple. Parallellt minskar intresset för finansföretag som Goldman Sachs, Morgan Stanley och JP Morgan bland studenterna, dock inte för branschen som sådan.

McKinsey & Company toppar

För femtonde året i rad är det McKinsey & Company, ett av Handelshögskolans partnerföretag, som toppar listan över de mest attraktiva arbetsgivarna.

− Konsultföretagen arbetar mycket målmedvetet för att tidigt i utbildningen skapa en relation till studenter och göra dem uppmärksamma på möjliga karriärvägar, vilket lönar sig. Konsultbranschen är samtidigt en genomgångsbransch mer än andra branscher, genom vilken många avser att söka sig vidare till arbetsgivare i andra branscher, säger professor Richard Wahlund.

De fem populäraste arbetsgivarna,

enligt studenterna vid Handelshögskolan i Stockholm:

1. (1) McKinsey & Company

2. (2) The Boston Consulting Group

3. (3) Google

4. (4) H&M Hennes & Mauritz

5. (6) Bain & Company

Siffrorna i parentes visar 2013 års placering.


Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Rapport från en framtidskonferens

– Folk vill inte köa längre, alla är på språng hela tiden och vill kunna shoppa och göra sina betalningar i farten, säger Rica Squires, talesperson för innovation och strategipartners hos Visa.

Digitala kunden mest värd

Den fysiska dagligvaruhandeln tappar mark när näthandeln av dagligvaror ökar. Användarna blir inte fler men befintliga nätkunder gör alltmer av sina inköp online.

Raka vägen från Växjö

Anrik småländsk lampbutik öppnar i Stockholm.

Hygienartikelsvinn går till välgörenhet

Media Markt satsar stort

"Vi är definitivt här för att stanna", säger företagets vd för Sverige.

Här är alla vinnarna på Dagligvarugalan

Sammanlagt 20 priser delades ut på branschens stora festkväll Dagligvarugalan 2017.

Arkiv

Elektronikkedjan höjer tempot i Norge

De öppnar i Bromma Blocks

Party Land flyttar in, Design for Home poppar upp och Gatt blir Thernlunds.

Här öppnar Elgiganten

Digitala betalningsmedel blir allt mer populära

Vi har vant oss vid att ha det mesta tillgängligt i mobilen, även vår plånbok. Svenskarna är bäst i Europa på att använda sådana tjänster. Framväxten av nya betalningsmedel går med en hissnande fart och Visa är med och driver utvecklingen och ser fem faktorer som underlättar genombrottet.

Starkt utfall i bygghandeln

Försäljningen ökade i byggmaterialhandeln i augusti. Branschen tror att den goda utvecklingen står sig in i hösten.

Smarta saker på NK i höst

Sealife lämnar Kungsgatan

Disney kommer till Täby

Skoföretag poppar upp i Milano

Vagabond öppnar tillfällig butik i modestaden.

Newbie till Storbritannien

Kappahl tar baby- och barnbutikskonceptet till nya marknader.

Assa Abloy köper amerikanskt bolag

Stockholmarna säger nej till Stureplanerna

Toys R Us i rekonstruktion

Leksaksjätten har skulder på miljoner.

Europris har valt nytt centrallager

Östenssons skaffar apotek och post

Första butiken kan följas av flera.

Happy Plugs med ny vd

Odd Mollys och Gudrun Sjödéns tidigare vd till teknikföretaget.

Nu kommer årets rosa produkter

Åhléns City bjuder in Systembolaget

I veckan öppnar Systembolaget en ny butik i centrala Stockholm.

O´Learys till Kungälv

Restaurangkedjan öppnar i Kongahälla shopping.

På nytt jobb
Hon ska utveckla Mood

Postnord tappar i koncernledningen

Scorett tar över Wallenbergs

Arla kan köpa australiensisk mejerijätte

Godisbutiken sprider sina rötter

Hundglass till New York

Arken Zoo köper Djurkompaniet

Så sålde H&M

Nytt om Apples bygge

Vaimo i shoppingtagen

Coaching-app ska lyfta detaljhandeln

Arla inleder samarbete med prisjämförelsesajt

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.147