Det finns flera tydliga skillnader mellan kvinnliga och manliga studenter bland annat när det gäller att välja bransch efter studierna.
Det visar den senaste arbetsgivarundersökningen bland Handelshögskolan i Stockholms studenter.
Finansbranschen lockar 56 procent av de manliga studenterna, men bara 32 procent av de kvinnliga.
44 procent av de kvinnliga studenterna vill jobba med marknadsföring, men bara 17 procent av de manliga.
38 procent av de kvinnliga studenterna vill jobba med handel, men bara 23 procent av de manliga.
Media lockar 27 procent av de kvinnliga studenterna, men bara 15 procent av de manliga.
IT/telecom lockar 28 procent av de manliga studenterna, men bara 8 procent av de kvinnliga.
Google. Spotify och Apple topparSamtidigt som undersökningen visar på flera tydliga skillnader mellan könen, toppar konsultbranschen bland nästan alla studenter, oavsett kön och utbildningsnivå.
Även om konsultföretag som McKinsey och Boston Consulting Group liksom tidigare år hamnar i topp finns ett påtagligt ökat intresse för digitala medie-/konsumentvaruföretag som Google, Spotify och Apple. Parallellt minskar intresset för finansföretag som Goldman Sachs, Morgan Stanley och JP Morgan bland studenterna, dock inte för branschen som sådan.
McKinsey & Company topparFör femtonde året i rad är det McKinsey & Company, ett av Handelshögskolans partnerföretag, som toppar listan över de mest attraktiva arbetsgivarna.
− Konsultföretagen arbetar mycket målmedvetet för att tidigt i utbildningen skapa en relation till studenter och göra dem uppmärksamma på möjliga karriärvägar, vilket lönar sig. Konsultbranschen är samtidigt en genomgångsbransch mer än andra branscher, genom vilken många avser att söka sig vidare till arbetsgivare i andra branscher, säger professor
Richard Wahlund.
De fem populäraste arbetsgivarna,1. (1) McKinsey & Company
2. (2) The Boston Consulting Group
3. (3) Google
4. (4) H&M Hennes & Mauritz
5. (6) Bain & Company
Siffrorna i parentes visar 2013 års placering.