23948sdkhjf

Elgiganten växer med dubblat butiksnät

Med en rekordomsättning i ryggen startar Elgiganten en storsatsning på nya butiker över hela Sverige. – Vi kommer att förändra den svenska hemelektronikmarknaden, säger Niclas Eriksson, Elgigantens vd.
Nu ska kedjan gå från 78 till 157 butiker på två månader. Satsningen gäller både nya butiker i gallerior och i citykärnor och nytt butikskoncept.

Dessa nya butiker ska komplettera Elgigantens 78 befintliga varuhus som finns i stora handelsområden utanför stadskärnorna.

Lagom till julhandeln ska Elgiganten ha 157 varuhus och butiker.

– Tillgänglighet och flexibilitet är viktigt för kunderna och det faktum att de kan nå oss både i varuhusen, via vår hemsida eller vårt kundcenter är en absolut styrka. Att vi nu öppnar 79 butiker i gallerior och citykärnor innebär en ytterligare förstärkning av vår närvaro och närhet till kunderna. Nu blir det ännu enklare att besöka oss, säger Niclas Eriksson.

Phone House blir Elgiganten

Det är de tidigare Phone House-butikerna som nu byggs om, moderniseras och omprofileras till Elgiganten phone house. Sortimentet har breddats med fokus på den mobila livsstilen; med mobiltelefoners, hörlurar, högtalare och dockningsstationer, surfplattor och mobiltillbehör. Här säljs också tjänster som abonnemang och mobila lösningar för både privatpersoner och företag.

– Telekommarknaden växer kraftigt och mobiltelefonen blir allt viktigare för svenskarna.Genom sammanslagningen av Elgiganten och Phone house har vi tagit en marknadsledande position inom telekom. Vi har stärkt vår inköpskraft och möjlighet till bättre villkor och pressade priser i alla led, säger Niclas Eriksson.

Invigningarna av de nya butikerna börjar vecka 38 i Stockholmsområdet och avslutas vecka 44 med invigningar i Norrland.

Rekord i ryggen
Satsningen görs med ett omsättningsrekord i bagaget . Räkenskapsåret 2014/2015 gav en tillväxt med 590 miljoner kronor, motsvarande 6,9 procent, för Elgiganten.

Rörelseresultatet för samma verksamhetsår uppgår till 92,4 miljoner kronor. Ledningen förklarar den starka tillväxten framför allt utvecklingen inom avsnittet för företag och kök, liksom etableringen av det nya service- och tjänstekonceptet Knowhow.

– Under året har vi växt inom samtliga produktområden och framför allt inom våra satsningsområden Epoq-kök och B2B-affären. Vi kan också se direkta resultat av de investeringar vi gjort i vårt nya service- och tjänstekoncept Knowhow som förbättrat vårt helhetserbjudande och framför allt kundnöjdheten avsevärt, säger Niclas Eriksson .

En nordisk koncern

Elgiganten ingår i Elkjøp-koncernen som räkenskapsåret 2013/14 omsatte 26,9 miljarder norska kronor, med ett resultat på 1.146 miljoner norska kronor. I Norden finns totalt 390 varuhus som alla får varor från distributionscentret i Jönköping.

Elkjøp-koncernen ägs av brittiska Dixons Carphone.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.086