23948sdkhjf

Resor toppar e-handeln/uppdaterad/

E-handen ökar snabbare än på länge.Det visar två undersökningar Postnords E-barometer och en e-handelsundersökning gjord av betaltjänstföretaget Dibs som publicerats denna vecka.
De två undersökningarna, Postnords e-barometer och betaltjänstföretaget Dibs e-handelsökning skiljer sig åt genom att Postnord endast mäter e-handlade varor, medan Dibs mäter allt som handlas på nätet – alltså även tjänster, som resor, musik och film.
Dibsundersökningen visar att den totala e-handelsförsäljningen under det senaste året nått 90,5 miljarder kronor, medan Postnord har en prognos för varuhandeln på nätet på 50 miljarder kronor för 2015.
Enligt Dibs siffror utgör tjänstehandeln på nätet 51 procent, medan varor står för 34 procent. Resterande 15 procent utgörs av musik och media.
Resor är det största segmentet och utgör hela 42 procent av alla e-köp.
Snabb tillväxt sker enligt Dibs inom videotjänster som Netflix. Matkassar ökar också snabbt, en ökning med 50 procent senaste året.
Under det senaste året ökade e-handeln 12 procent till totalt 90,5 miljarder kronor per år, enligt Dibs rapport.
Rapporten omfattar all e-handel, även handeln med tjänster. Det gör att siffrorna blir betydligt högre än de siffror som redovisas av Postnord, som bara mäter e-handel med varor.

Av Dibs rapport framgår att resor är den klart största sektorn inom svensk e-handel med 42 procent.
En snabb tillväxt sker inom videotjänster som Netflix.
Matkassar ökar också snabbt, upp 50 procent senaste året.

Det är tjänstesektorn som är störst inom svensk e-handel, inte e-handel med varor fastslår Dibs.Tjänster står för 51 procent, medan varor står för 34 procent. Resterande 15 procent finns inom exempelvis musik och media. Resor är störst i svensk e-handel och inom resesegmentet är det flygresor och hotell som svarar för mer än 60 procent.
Det skiljer sig dock mellan olika åldersgrupper. De yngre spenderar dubbelt så mycket av sina reseutgifter på kollektivtrafik som genomsnittet, en del som idag står för 9 procent.

- Resor är ett område där e-handeln tagit över helt. Branschen var tidigt ute med sin satsning och har behållit sin starka ställning. Uppskattningsvis nio av tio resor bokas idag via nätet. Vi kan också se att den mobila handeln av resor är stor och det är kollektivtrafiken som driver utvecklingen, säger Daniel Larsson , vice VD på DIBS.

Varusegmentet svarar för 34 procent av svensk e-handel. Det är fyra kategorier som är ungefär lika stora med en omsättning på sju miljarder vardera. Dessa är Elektronik, Förbrukningsvaror, Kläder och skor, samt Hus och hem. Matkassen växer snabbt, upp 50 procent sista året. Hela 21 procent av barnfamiljerna köper matkassar på nätet jämfört med sju procent av unga familjer utan barn. Stockholmarna är de som handlar mest matkassar på nätet, 12 procent jämfört med 3 procent på landsbygden

I rapporten konstateras att den stora trenden under de senaste åren är att den mobila handeln ökar. På tre år har de mobila köpen nästan tredubblats. Mer än fyra av tio svenskar, 42 procent, har e-handlat i en mobil enhet de senaste tre månaderna. För tre år sedan var siffran 16 procent. De unga är de som handlar mest mobilt; hela 62 procent. Barnfamiljer handlar också mycket mobilt, hela 58 procent.

Undersökningen har genomförts i alla de skandinaviska länderna. Mobilhandeln ökar kraftigt i alla länderna. Sverige ligger i topp med sina 42 procent, följt av Danmark med 40 procent och Norge på 38 procent. I Sverige har den mobila e-handeln ökat med 163 procent på tre år och ökningen fortsätter, dock i något långsammare takt. Det kan bero på att smidiga mobila betallösningar fortfarande väntar på sitt genombrott.

- Det finns stor potential i nya affärer för e-handeln i Sverige när de nya mobila betallösningarna lanseras. Bara under 2015 lanserar de svenska bankerna två nya betalningslösningar för e-handel, Swish och MasterPass, som båda tar bort flera steg för konsumenterna vid köp på nätet. Att 9 av 10 svenskar känner till Swish som varumärke indikerar en succé redan innan den lanserats för e-handeln, kommenterar Daniel Larsson i ett pressmeddelande.

För att
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094