Köpcentrum kartlagda
Den årliga kartläggningen av köpcentrum och handelsområden som genomförs av HUI Research i samarbete med NCSC och Datscha visar att Kungens Kurva är störst , följt av Gekås i Ullared och Barkarby Handelsplats.
Ett exempel på köpcentrum som har fallit ur kartläggningen är PUB i Stockholm som byggs om från citygalleria till hotell med handel i gatuplan. Ett köpcentrum som tillkommit är Gallerian Strömstad som invigdes under sommaren.
Det största handelsområdet i Sverige är även fortsatt Kungens Kurva. Därefter följer Gekås Ullared, som är en nykomling i kartläggningen även om handelsplatsen funnits länge och är ett välkänt fenomen i den svenska detaljhandeln. Kartläggningen visar på att en stor del av tillväxten inom detaljhandeln tillfaller stora handelsområden och regioncentrum belägna i närheten av större städer eller i lägen som gynnas av gränshandel.
– Stora handelsområden i kombination med köpcentrum och IKEA-varuhus är liksom köpcentrum med stark dagligvaruhandel fortsatt vinnare i kampen om kunderna, säger Tobias Rönnberg , projektledare för årets kartläggning och konsult på HUI Research.
Slutsatserna från årets kartläggning presenteras vid tre separata seminarier 22-24 september, i Stockholm, Göteborg respektive Malmö. För första gången kommer då restaurangbranschens omsättning och marknadsandel i köpcentrum och handelsområden att presenteras på ett rikstäckande plan. Även kommersiell service ingår i årets kartläggning, vilket innebär att totalomsättningar kommer att presenteras.