23948sdkhjf

Mobilen allt viktigare vid shopping

Tre av fyra konsumenter använder mobilen när de köper varor. Man tar emot erbjudanden och gör research, men ännu är det få som genomfört ett köp med sin mobil.
Postnords e-handelsbarometer som släpptes på torsdagsmorgonen innehåller ett avsnitt om hur konsumenter använder mobilen i köpprocessen.
Den visar att 72 procent av konsumenterna använder mobilen när de planerar köp både i näthandel och i fysisk handel.
Nära hälften uppger att de tagit emot erbjudanden i mobilen, medan 44 procent använt mobilen för att göra research.22 procent uppger att de gör research via mobilen när de befinner sig i butiken.
En dryg fjärdedel hade sökt efter en närliggande butik och lika många hade tagit bilder av en vara i butik för eventuellt senare köp.
19 procent kollar lagersaldo innan de går till butik.

Avsluta köp mobilt
Det talas mycket om mobila betalningar, men det är bara 13 procent av de tillfrågade som faktiskt genomfört ett e-handelsköp via mobilen och bara 2 procent som betalat en vara med mobilen i en fysisk butik.
Men mobilens betydelse ökar även när det gäller att avsluta köp.
37 procent av de konsumenter som e-handlade varor under andra kvartalet har använt mobila enheter för att avsluta minst ett köp under kvartalet.
Det är en ökning med 12 procentenheter jämfört med samma period 2014.
Var femte av dem som e-handlade under kvartalet handlade med sin mobil under andra kvartalet jämfört med drygt var tionde under andra kvartalet 2014.
Att sajterna är mobilanpassade tycks vara allt mer betydelsefullt trots att det bara är fyra av tio konsumenter i undersökningen som angett att mobilanpassning är viktig för dem.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062