23948sdkhjf

Mobilen allt viktigare vid shopping

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Tre av fyra konsumenter använder mobilen när de köper varor. Man tar emot erbjudanden och gör research, men ännu är det få som genomfört ett köp med sin mobil.

Postnords e-handelsbarometer som släpptes på torsdagsmorgonen innehåller ett avsnitt om hur konsumenter använder mobilen i köpprocessen.
Den visar att 72 procent av konsumenterna använder mobilen när de planerar köp både i näthandel och i fysisk handel.
Nära hälften uppger att de tagit emot erbjudanden i mobilen, medan 44 procent använt mobilen för att göra research.22 procent uppger att de gör research via mobilen när de befinner sig i butiken.
En dryg fjärdedel hade sökt efter en närliggande butik och lika många hade tagit bilder av en vara i butik för eventuellt senare köp.
19 procent kollar lagersaldo innan de går till butik.

Avsluta köp mobilt
Det talas mycket om mobila betalningar, men det är bara 13 procent av de tillfrågade som faktiskt genomfört ett e-handelsköp via mobilen och bara 2 procent som betalat en vara med mobilen i en fysisk butik.
Men mobilens betydelse ökar även när det gäller att avsluta köp.
37 procent av de konsumenter som e-handlade varor under andra kvartalet har använt mobila enheter för att avsluta minst ett köp under kvartalet.
Det är en ökning med 12 procentenheter jämfört med samma period 2014.
Var femte av dem som e-handlade under kvartalet handlade med sin mobil under andra kvartalet jämfört med drygt var tionde under andra kvartalet 2014.
Att sajterna är mobilanpassade tycks vara allt mer betydelsefullt trots att det bara är fyra av tio konsumenter i undersökningen som angett att mobilanpassning är viktig för dem.
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Modebolag i konkurs

Bolaget bakom modemärket Jascha har på egen begäran ansökt om konkurs.

På nytt jobb
Ska sköta kommunikationen hos Scandi Standard

Från Nelly till Lyko

Vill bli möblernas Uber

Butikskedja i konkurs – försäljning pågår

Så bygger du en lockande monter

Nyhetsbrev

Lärande – en fråga om liv eller död för retail

Arkiv

Så ska Lekextra expandera i Sverige

Letar fler handlare och vill även satsa på e-handel. "Självklart har vi en agenda och plan framöver för att expandera vår form av e-handel."

Icabanken prisad av Claes-Göran Sylvén

Därför ställdes 7-Eleven om till pizzerior

Retail Experience Live: "Kundresan i butik slutar inte vid kassan"

Anton Granlund om det goda kundbemötandet.

Här är Alibabas första Ego-butik – se bilderna

DEBATT
Avgörande förändring i höst – få handlare redo

Ikea satsar på batteriföretag

Ökad rörelseförlust för Boozt

De är årets europeiska handlare

Designonline byter namn

Ica-bossen manar till lugn om Hemtex-affären: ”Påverkar inte sortimentet”

Handeln tappar framtidstro

Branschprofiler till vår nyhetsstudio – streama intervjuerna live

Ica säljer Hemtex till norsk kedja

På nytt jobb
Retailkonsult blir vd på Pizza Hut

Jula: ”Vi ser stor potential i gränshandeln”

Lidl-butik vid gränsen försenas

Camilla Malmströms konkurs: "Butikerna är fortsatt öppna"

Tillfälligt för solglasögonmärke

Bygghemma växer genom förvärv

De prisades under Retail Awards

Elektronikkedjan öppnar butik 171

Stark försäljning i Icabutikerna

Butik 144 för Jysk

Tradera i paketsamarbete med Postnord

Ica och Kivra i unikt kvittosamarbete

Lämnar Odd Mollys styrelse och tar plats i Vasakronan

Blir vid sin läst – öppnar leksaksbutik

Förändringsexpert till PA Consulting

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.111