Samsung och Apple i USA-kamp om mobilbetalningar
Med starka användarsiffror från Korea i ryggen lanserar Samsung nu sin mobila betaltjänst i USA. Samsung Pay är en direkt konkurrent till bland annat Apple Pay.
Tjänsten Samsung Pay är en direkt konkurrent till Apple Pay, Googles motsvarighet samt andra stora amerikanska detaljhandlares.
Kan användas hos fler handlare
Till skillnad från ovan nämnda konkurrenter är Samsungs teknik utformad för att fungera tillsammans med kortläsare som ännu inte accepterar nästa generations betalteknik.
Rent praktiskt kan Samsung Pay fungera i långt fler situationer än Apple Pay och dess konkurrenter, särskilt eftersom amerikanska återförsäljare varit långsamma med att anpassa sig till nästa generations teknik som Apple Pay förlitar sig på. Utmaningen för Samsung nu är att övertala kunderna om att använda deras betaltjänst.
Mobila betallösningar har under lång tid varit efterlängtade av tekniskt kunniga konsumenter men den breda massan av amerikanska konsumenter har ännu inte tagit till sig tekniken. De fortsätter i gamla fotspår och drar sina kreditkort med magnetremsa i traditionella kortläsare.
Apple ger inga sifror
I pressmeddelandet sade Samsung att det har gjorts mer än 1,5 miljoner transaktioner med Samsung Pay och att cirka 10 procent av konsumenterna använder tjänsten varje dag.
Apple har inte uppgett hur många transaktioner som gjorts med bolagets motsvarighet eller hur många som använder det dagligen men it-jätten avslöjar att tjänsten används brett i USA och Europa.
Samsungs optimistiska utspel kommer strax före betaltjänsten lanseras i USA igår. På hemmamarknaden i Sydkorea har bolaget fått draghjälp av en massiv reklamkampanj där bolagets telefoner fortfarande har en betydande marknadsandel. Att nå framgång på den mycket större amerikanska marknaden, där Samsungs telefoner inte är så utbredda, kanske inte är lika enkelt.