23948sdkhjf

Handelshögskolan rankar hållbarhetskommunikation

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Handelshögskolan i Stockholm har undersökt hur samtliga 72 bolag som är listade på Nasdaq Stockholms Large Cap index kommunicerar kring hållbarhet. Bäst på hållbarhetskommunikation är Stora Enso.

Rapporten om hållbarhetskommunikation omfattar alla 72 bolag inom Nasdaq Stockholms Large Cap index. Rapporten genomförs i syfte att undersöka och mäta hållbarhetskommunikation hos svenska börsbolag och är utförd av ”Mistra Center for Sustainable Markets” (MISUM) på Handelshögskolan i Stockholm.
Rapportförfattarna Lin Lerpold , tf professor och chef på MISUM och studenterna Uta Hönemann och Elisabet Ålander fann resultatet ganska nedslående:

88 procent av företagen i studien pratar mer om sina ambitioner än om ett faktiskt hållbarhetsarbete. Bara ett av tio företag i studien har mer långsiktiga hållbarhetsmål än år 2016, 56 procent nämner inte hållbarhet i sin övergripande företagsstrategi och bara 11 procent har jämställda styrelser skriver de i ett pressmeddelande.

- Vi vet att långsiktigt hållbarhetsarbete skapar värde för både företag och samhälle. Börsbolagen måste fundera på om de menar allvar eller om de sysslar med greenwashing. Att falskt hållbarhetsarbete kan vara ödesdigert har Volkswagen visat med all tydighet, säger Lin Lerpold, tf professor och chef på Misum på Handelshögskolan.

- Om ett företag har bra CSR-arbete så bör de kommunicera det. Lämna inte scenen till företag som skryter utan att göra något. Då blir hållbarhetsarbete innehållslöst och det är farligt. Folk förlorar tilliten, säger Uta Hönemann, masterstudent på Handelshögskolan och en av studiens författare.

De företag som ingår i studien (som heter "Walking the Talk") rankas baserat på vad de säger att de kommer att göra ("talk"), och vad de säger att de har gjort ("walk”) med avseende på hållbarhetsarbete.

Stora Enso var det enda företaget i rapporten att uppnå högsta poäng, 17/17, inom kategorin "talk" och delade även högsta betyg inom kategorin "walk" med poängen 14/17.

- Det är mycket glädjande att få bra betyg inom ett område som står så högt upp på vår agenda och där vi avsätter så mycket tid och resurser, sa Noel Morrin , global hållbarhetschef på Stora Enso i ett pressmeddelande.
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Byggvaruhandlare öppnar ny butik

Ny förhandlingschef på Svensk Handel

Panduro outsourcar logistiken

Sängtillverkare öppnar butik

Flera kedjor vill till nytt handelsområde i Umeå

Här öppnar JC

Nyhetsbrev

Handelns aktörer i upprop för sänkt hastighet

Arkiv

Domino's ägare lämnar Norden – vill sälja svenska verksamheten

De tar plats i Handelns ekonomiska råd

Engagemang slår läge när e-handeln växer

Footway lägger till 12 länder – dubblerar antalet försäljningsländer

TEKNIK
Sila snacket med AI-teknikens hjälp

Feedback Lab by Differ hjälper kunder tolka vad konsumenterna säger mellan raderna.

1

Nu öppnar Mall of Tripla – med inomhussandstrand och nya modekedjor

Aspirerar på att bli det största köpcentrumet i Norden med shopping, restauranger och upplevelser på fem våningar.

Så går det för detaljhandeln i stadskärnorna

Sellpy gör alla sålda plagg säljbara igen

På nytt jobb
Får nytt jobb hos köpcentrumjätten

Ska utveckla butiksutbudet i Unibail-Rodamco-Westfields samtliga centrum i Sverige.

Scorett utvecklar second hand-konceptet

VRG kämpar på – förändringsarbetet fortskrider

XXL gör riktad nyemission: ”September en utmanande månad”

Nellys vd kliver av

Efterträds tillfälligt av moderbolagets vd Marcus Lindqvist.

Här är Gina Tricots nya etableringar

Dagligvaruhandelns framtidstro toppar e-handelns

Clas Ohlson växer kraftigt online

Klart: Kappahls ansökan om avnotering godkänd

Jaktkedja i konkurs

Hemtex varslar på huvudkontoret

Shoppingturismen ökar – kineser mest lönsamma

Nelly lämnar Falkenberg

Här kommer Happy Food Stores andra butik

Handeln ritar om städerna

Rekordkvartal för Footway – nu väntar expansion

Här öppnar Skincitys första butik

Na-kd tillbaka i Helsingborg

Bikester öppnar butik – och flyttar kontoret

Iittala ut – Sandqvist in

Jula blir ännu "juligare" – lanserar egen must

Se alla Företagens egna nyheter

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 t...

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av...

Pressmeddelande Ecster Pay Link

Sänd till en kollega

0.125