Rapporten om hållbarhetskommunikation omfattar alla 72 bolag inom Nasdaq Stockholms Large Cap index. Rapporten genomförs i syfte att undersöka och mäta hållbarhetskommunikation hos svenska börsbolag och är utförd av ”Mistra Center for Sustainable Markets” (MISUM) på Handelshögskolan i Stockholm.
Rapportförfattarna
, tf professor och chef på MISUM och studenterna
Uta Hönemannoch
Elisabet Ålanderfann resultatet ganska nedslående:
88 procent av företagen i studien pratar mer om sina ambitioner än om ett faktiskt hållbarhetsarbete. Bara ett av tio företag i studien har mer långsiktiga hållbarhetsmål än år 2016, 56 procent nämner inte hållbarhet i sin övergripande företagsstrategi och bara 11 procent har jämställda styrelser skriver de i ett pressmeddelande.
- Vi vet att långsiktigt hållbarhetsarbete skapar värde för både företag och samhälle. Börsbolagen måste fundera på om de menar allvar eller om de sysslar med greenwashing. Att falskt hållbarhetsarbete kan vara ödesdigert har Volkswagen visat med all tydighet, säger Lin Lerpold, tf professor och chef på Misum på Handelshögskolan.
- Om ett företag har bra CSR-arbete så bör de kommunicera det. Lämna inte scenen till företag som skryter utan att göra något. Då blir hållbarhetsarbete innehållslöst och det är farligt. Folk förlorar tilliten, säger Uta Hönemann, masterstudent på Handelshögskolan och en av studiens författare.
De företag som ingår i studien (som heter "Walking the Talk") rankas baserat på vad de säger att de kommer att göra ("talk"), och vad de säger att de har gjort ("walk”) med avseende på hållbarhetsarbete.
Stora Enso var det enda företaget i rapporten att uppnå högsta poäng, 17/17, inom kategorin "talk" och delade även högsta betyg inom kategorin "walk" med poängen 14/17.
- Det är mycket glädjande att få bra betyg inom ett område som står så högt upp på vår agenda och där vi avsätter så mycket tid och resurser, sa
, global hållbarhetschef på Stora Enso i ett pressmeddelande.