23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Dagens Handel
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Lindex pushar Stockmannsälj

Samtidigt som Stockmankoncernen noterar en säljminskning i september, där den slopade försäljningen av elektronik och böcker spelar in, var modet ett glädjeämne. Speciellt var det svenskorna som gillade Lindex i inledningen av hösten.

Stockmannkoncernens försäljning i september 2015 uppgick till 111,7 miljoner euro. Enligt jämförbara valutakurser minskade försäljningen med 2,5 procent då siffrorna inte inkluderar Seppälä. Den ryska rubeln försvagades i september med 52,5 procent jämfört med året innan, och som en följd av detta minskade försäljningen i euro exklusive Seppälä med 8,4 procent.

Enligt jämförbara valutakurser minskade Stockmann Retails försäljning med 10,9 procent. På grund av den svaga ryska rubeln minskade försäljningen i euro med 17,7 procent.

Elektroniknej gav minskning

I Finland minskade försäljningen med 11,3 procent. Minskningen berodde huvudsakligen på avståendet från den egna elektronikförsäljningen. Varuhusens försäljning exklusive elektronik minskade med 4 procent. Inom produktkategorin mode var Stockmanns försäljning dock bättre än den svaga allmänna marknadsutvecklingen.

I utlandet minskade försäljningen enligt jämförbara valutakurser med 9,5 procent. På grund av den avsevärt svagare ryska rubeln minskade försäljningen i euro med 31,3 procent.

Lindex bra i Sverige

Lindex försäljning ökade med 6,9 procent enligt jämförbara valutakurser.

Försäljningen ökade på de flesta marknaderna, och särskilt bra på den största marknaden, Sverige. Försäljningen i euro ökade med 3,9 procent.

Galna Dagar-kampanjen i oktober

Galna Dagar-kampanjen hölls i Stockmanns varuhus och nätbutik den 7–11 oktober. Kampanjdagarna var en framgång: försäljningen ökade med 4,0 procent enligt jämförbara valutakurser, exklusive de avslutade produktkategorier från vars egen försäljning Stockmann har avstått: elektronik och böcker. Försäljningsutvecklingen var god särskilt i Finland både i varuhusen och i nätbutiken, och av produktkategorierna ökade mode och livsmedel mest.

Kampanjens jämförbara försäljning ökade med 1,1 procent i Finland, men minskade med 3,6 procent i Baltikum. I Ryssland ökade försäljningen i rubel med 14,5 procent, men försäljningen i euro minskade med 17,9 procent. Sammanlagt minskade försäljningen i euro med 5,4 procent pga. den svaga rubeln.

Koncernens försäljningssiffror innefattar varuförsäljningen exklusive moms från varuhus och butiker inom Stockmann Retail och Fashion Chains. Sifforna innehåller inte övriga rörelseintäkter såsom hyresintäkter eller serviceavgifter.

STOCKMANNS SEPTEMBERFÖRSÄLJNING exklusive moms


9/2015
Me

Förändr.-%

1-9/2015
Me

Förändr.-%

Stockmann Retail, Finland

42,0

-11,3

434,8

-9,2

Stockmann Retail, utlandet

15,1

-31,3

184,6

-20,5

Stockmann Retail, totalt

57,1

-17,7

619,4

-12,9

Lindex, totalt

54,6

3,9

465,6

-1,8

Finland, totalt*

47,4

-17,5

498,7

-13,9

Finland, exkl. Seppälä

47,4

-10,2

486,8

-8,3

Utlandet, totalt*

64,3

-9,5

602,4

-10,9

Utlandet, exkl. Seppälä

64,3

-7,0

598,2

-8,6

Stockmann totalt*

111,7

-13,1

1 101,1

-12,3

Stockmann, totalt exkl. Seppälä

111,7

-8,4

1 085,0

-8,5

* Inkluderar Seppälä t.o.m. den 31 mars 2015.

Förändrings-%: förändringen jämfört med motsvarande period året innan.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.063