Handelsbarometern för oktober 2015 visar att försäljningen väntas öka men att marginalerna i handeln blir allt tunnare.handlarna ser inget utrymme för nyanställningar under de närmaste tre månaderna.
Framtidsindikatorn är fortsatt negativ och landar på -17.
Drygt hälften av alla tillfrågade företag tror att vinstmarginalen kommer att minska för handeln totalt sett det kommande kvartalet. Företagarna är något mer positiva avseende sin egen butik.
– Vi har under året upplevt höga försäljningssiffror och månadens barometer indikerar på ett kommande starkt kvartal, dessvärre är detta inte tillräckligt för att lyfta branschens lönsamhet, säger
, chefsekonom på Svensk Handel.
I oktober månads Handelsbarometer fick handlarna svara på en fråga om de anpassar sitt utbud inför Halloween som infaller den 31 oktober.
- Halloween utgör ett tillfälle för kampanj och var tredje handlare anpassar sitt utbud till Halloweenhelgen. Inom dagligvaruhandeln gör hela 60 procent en anpassning, säger Jonas Arnberg, chefsekonom på Svensk Handel.