23948sdkhjf

Få företag har hjärtstartare

Endast omkring 40 procent av handlarna i Sverige vet var den närmaste hjärtstartaren finns om en anställd eller en kund får ett plötsligt hjärtstopp.
Bland alla företag i Sverige är det bara fyra av tio som har koll på var en hjärtstartare finns om en anställd eller en kund får ett plötsligt hjärtstopp. Knappt var fjärde företag har en egen hjärtstartare. Det visar en undersökning som Hjärt-Lungfonden har gjort bland små och medelstora företag i samarbete med ekonomiföretaget Visma.

Varje år drabbas ungefär 10 000 personer av plötsligt hjärtstopp. Bara 500 överlever. En hjärtstartare i kombination med hjärt-lungräddning är enda sättet att rädda liv, skriver Hjärt-lungföreningen i ett pressmeddelande.

– Många fler människor dör av hjärtstopp än i bränder. Ändå är det obligatoriskt med brandsläckare på arbetsplatsen, medan hjärtstartare inte är det. Om fler företag hade en hjärtstartare skulle fler liv kunna räddas, säger Kristina Sparreljung , generalsekreterare för Hjärt-Lungfonden.

För att man ska överleva ett plötsligt hjärtstopp måste man få hjälp inom tre minuter. Trots det visar undersökningen att bara fyra av tio företagare, 41 procent, vet var den närmaste hjärtstartaren finns. I handelsföretagen där tusentals människor passerar varje dag är siffran precis lita låg- 58,3 procent av handlarna har inte en aning om var hjärtstartare finns.
Knappt var fjärde företag, 23 procent, har en egen hjärtstartare.Av handlarna är det endast 12,7 procent som uppger att de har en hjärtstartare.Av de handlare som har en hjärtstartare uppger 11,1 procent att den har använts någon gång. Drygt 8 procent av handlarna uppger att de avser att införskaffa en hjärtstartare. Ett vanligt argument bland handlare mot investeringen är att det är för dyrt,(28 procent)att man inte har kunskap nog (41 procent), och att man inte har tid att utbilda personal.
"Varje pluttbutik kan inte köpa en hjärtstartare, bättre att informera sig om vad närmaste finns, var ett svar".

Små och medelstora företag utgör 99,9 procent av alla företag i Sverige. Tillsammans sysselsätter de en stor del av Sveriges arbetskraft. Trots att det är bråttom när någon drabbas av plötsligt hjärtstopp är kunskapen bland företagarna låg. Bara tre av tio företag, 29 procent, har erbjudit sin personal utbildning i hjärt-lungräddning.

– En hjärtstartare är en billig livförsäkring. För att få ner kostnaderna kan flera småföretagare gå ihop och köpa in hjärtstartare och utbildning i hjärt-lungräddning tillsammans, säger Daniel de Sousa , vd på Visma Spcs.

För att öka antalet hjärtstartare driver Hjärt-Lungfonden kampanjen Hjärtsäkra Sverige. Målet med kampanjen är att dubblera antalet hjärtstartare i samhället, att utbilda 100 000 personer i hjärt-lungräddning och att öka antalet överlevande vid plötsligt hjärtstopp till minst 1 200 människor per år.

Fakta om plötsligt hjärtstopp
- Plötsligt hjärtstopp innebär att hjärtat oväntat stannar.
- Omedelbar hjärt-lungräddning i kombination med hjärtstartare ger bäst möjlighet att rädda liv.
- Den som behandlas med hjärtstartare inom tre minuter har 75 procents chans att överleva.
- Endast 500 av de 10 000 som varje år drabbas av plötsligt hjärtstopp i Sverige överlever.

Om undersökningen:
Undersökningen är en del av Hjärt-Lungfondens kampanj Hjärtsäkra Sverige och genomfördes via e-post till 9 700 små och medelstora företag under september–oktober 2015. Totalt deltog cirka 700 företag i undersökningen. De representerar en stor bredd av branscher, varav de största är av verkstad och industri (15 procent), redovisning och revision (14 procent), bygg (10 procent), handel (10 procent), transport och åkeri (7 procent)samt IT och telekom (7 procent).
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062