Bransch- och arbetsgivarorganisationen för Sveriges el- och teleteknikföretag, Elektriska Installatörsorganisationen EIO, har i sommar låtit göra en undersökning genom oannonserade återbesök i elva utvalda byggvaruhus. Under samma tidperiod och med samma frågeställningar undersöktes sju av de största e-handelssajterna inom byggvaror.
”Det är bara Julas byggvaruhus som tar ett tydligt ansvar när det gäller kundernas elsäkerhet” är EIO:s slutsats.
- Vi tycker att elsäkerhet är viktigt och försöker hela tiden förbättra oss så att våra kunder ska känna sig trygga i sina val. Jag hoppas framöver på en ännu bättre hantering ifrån vår sida, säger
Julas vd.
Kan vara livsfarligtEIO skriver vidare:
”Trots att en felaktig installation kan leda till olyckor, och i värsta fall dödsfall, hjälper byggvaruhandeln inte sina kunder. Många av de elartiklar som säljs i byggvaruhusen kräver av säkerhetsskäl en behörig installatör. Men fortfarande saknar butikerna skyltning och produkterna märkning samtidigt som personalen ger felaktiga råd.”
Rapporten är den andra uppföljningen till ”Noll koll – Stora brister vid butiksförsäljning av elartiklar” som släpptes i oktober 2013.
När EIO offentliggjorde kartläggningen om byggvaruhusens information till konsumenterna för första gången 2013 uppmanade Elsäkerhetsverket handeln att vidta åtgärder.
I år har EIO återbesökt Bauhaus, Clas Ohlson, Jula och K-rauta iHalmstad, Uppsala, Umeå och Skellefteå för att se vad som har hänt.
Det krävs en behörg installatör för att många av de elartiklar som säljs i byggvaruhusen ska vara säkra att använda. Men vid köp i byggvaruhandeln får konsumenterna fortfarande inte information om vad som enligt lag gäller.
– Vi tror att k under som får tydlig vägledning och rätt råd är nöjda kunder. Och nöjda kunder kommer tillbaka , säger
, elsäkerhetsexpert på EIO.
Bättre hos e-handelnPrecis som i förra årets uppföljning granskades även elartiklar som kräver behörighet på sju av de största e-handelssajterna. På sajterna är informationen fortsatt dålig, konstaterar rapportförfattarna, men resultatet var något bättre från e-handelns kundtjänst jämfört med ute i butik.
- Både Bauhaus och Julas kundtjänst berättade på eget initiativ om behörighetsreglerna och uppmanade till att anlita en elinstallatör. Att få rätt råd är livsviktigt, fortsätter Joakim Grafström.