Omsättningen i egenägd detaljhandel ökade med 6,2 procent under perioden, skriver Axfood i rapporten. Omsättningen i jämförbara butiker ökade med 4,4 procent.
Efter de framgångsrika första tre kvartalen preciserar nu bolaget helårsmålet för 2015 till ett rörelseresultat på 1,7 miljarder kronor.
– Tredje kvartalet var ett fantastiskt kvartal som var över förväntan. Vi behöll den höga tillväxttakten från första halvåret med en ökning på nästan sju procent. Vi ökade betydligt mer än marknaden, vilket innebar att vi tog marknadsandelar. Försäljningsutvecklingen visar att vi lyckas möta kundernas efterfrågan genom attraktiva kunderbjudanden och välskötta butiker i bra lägen. Högre volym tog ned de fasta kostnaderna per enhet, vilket bidrog till en god lönsamhet under kvartalet, säger vd och koncernchef
i en rapportkommentar.
Under fjärde kvartalet etablerar kedjan sex nya butiker; tre Willys, en Axfood Snabbgross och två Hemköp. En ny Hemköpsbutik i Mall of Scandinavia, Solna blir ny flaggskeppsbutik.
Axfood utvidgar också sitt ehandelstest och planerar att implementera tjänsten mot kunder i Stockholm och Göteborg under första halvåret 2016.