Den senaste Teknikbarometern (ett mätsamarbete mellan HUI research och Prisjakt) visar att köpintresset för servicerobotar hittills i år, januari-september, har ökat med 39 procent, jämfört med motsvarande period föregående år.
Köpsuget för servicerobotar, som sköter dammsugning och gräsklippning, har ökat stadigt sedan 2011 då Teknikbarometern började mäta köpintresset för dessa.
– Konsumenterna har nu börjat vända blicken mot smart teknik som förenklar vardagen. Vi ser ett uppsving för produkter relaterade till det smarta hemmet, säger
, vd på Prisjakt.
I en vardag präglad av tidsbrist är hushållen villiga för att betala för ny hemelektronik som frigör tid.
– Elektronikhandeln går fortsatt starkt framåt, och är en av de branscher som gynnas mest av rådande goda förutsättningar för konsumtion. Om hushållen känner tilltro till den egna ekonomin ger det också effekt i detaljhandelns försäljning, säger
Lena Larsson, vd på HUI research.