Under tredje kvartalet ökade livsmedelsförsäljningen på nätet med 35 procent, jämfört med samma period förra året.
Försäljningen av middagslösningar ökade med 22 procent. En stark siffra, men ökningen var ännu större i det andra segmentet:
– Lösplocksmarknaden fortsätter att visa starka utvecklingstal och försäljningen ökade med 46 procent under tredje kvartalet 2015, säger
Jonas Ogvall.
Att allt fler orter nu har digitala matlösningar bidrar till att näthandeln ökar.
– Vi blir allt mer mobila och digitala i vårt köpbeteende och majoriteten av alla köp har digitala inslag idag. Nya tekniska lösningar och en ökad mognad bland konsumenterna påverkar givetvis även livsmedelsinköpen och vi kommer att få se en fortsatt digitalisering av mathandeln, säger Jonas Ogvall.
Utveckling Q3 2015Middagslösningar 22 % 27 %Lösplock46 % 56 %
Källa: D-food Index, kvartalsrapport från Svensk Digital Handel om livsmedelsförsäljningen över nätet. Tas fram i samarbete med HUI research.