Ica skriver i ett pressmeddelande de i år blev än mer rosa i insamlingen till Rosa Bandet-kampanjen. Med detta menar de att fler produkter än tidigare fick en rosa inramning och såldes till förmån för kampanjen. I sortimentet ingick bland annat kyckling, lax, mjölk, olivolja, blommor och heminredningsprylar.
Kedjan sålde även en shoppingkasse designad av årets Rosa Bandet-formgivare Mårten Claesson, Eero Koivisto och Ola Rune.
Det gav effekt och insamlingsresultatet blev 42 miljoner kronor. Det kan jämföras med i fjol då ICA samlade in 27 miljoner till Cancerfonden och 16 miljoner året dessförinnan.
- Det är fantastiskt att se vilket engagemang som finns ute i butikerna och hos våra kunder. Jag känner mig oerhört stolt över att se denna kraftsamling, säger
, vd för ICA Sverige i pressmeddelandet.
Ica är huvudpartner till Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj. .
Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj bekämpar cancer genom att finansiera forskning, sprida kunskap om cancerprevention och bröstcancer samt bedriva påverkansarbete.
Ica har stöttat Cancerfonden sedan 1950-talet och Rosa Bandet-kampanjen sedan starten 2003.
Genom Rosa Bandet-kampanjen vill ICA även inspirera till hälsosamma vanor för att minska risken att drabbas av cancer.