I dag skriver danska Berlingske Tidende att H&M varnar för den falska Facebook-sidan, som i modekoncernens namn lockar med tävlingar, bland annat med det fantastiska priset att få komma till butiken på Strøget i Köpenhamn och "shoppe amok" för 20 000 danska kronor.
Men sidan har absolut inget med modekoncernen Hennes & Mauritz att göra, även om den nya Facebook-sidan använder sig av modekoncernens logga.
Sidan har fått tusentals likes.
Fenomenet är inte okänt. På senare tid har Berlingske uppmärksammat problemet och i artikeln framhålls att det skett en explosion av kopierade varor som bjuds ut via sociala medier och falska appar. Syftet är att stjäla konsumenternas data.
På sin äkta H&M Facebook-sida varnar nu H&M sina kunder för att gå in på den falska sidan, att likea den eller lämna uppgifter.
Enligt den danska Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen finns det falska Facebook-sidor till salu. De säljs när de uppnått 10 000 likes, och det är lätt att åstadkomma om man lottar ut stövlar eller lovar en gratis handväska.