23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Dagens Handel
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Payson stödjer lokal e-handel

Svenskar vill gärna e-handla lokalt, men det kan vara svårt att se vilka e-handlare som är lokala. Nu har Payson lanserat ett verktyg på sin hemsida som ska hjälpa kunderna att hitta rätt.

Payson med 10 000 ansluta e-handelsföretag, skriver i ett pressmeddelande att de ser en tydlig trend där konsumenter vill handla lokalt även på nätet.

Samtidigt upplever svenska e-handlare att den främsta utmaningen med att driva nätbutik är marknadsföringen av butiken. För att hjälpa e-handlarna att nå ut till potentiella kunder lanserar Payson verktyget ”hitta din lokala e-handlare” med kartfunktionalitet på sin hemsida. Verktyget hjälper samtidigt konsumenterna att enklare hitta sina lokala e-butiker.


Marknadsföring är svårt

Svenskarna är benägna att handla lokalt – även på nätet. Det framkommer i en Novus-undersökning som Payson har genomfört bland över 1 000 svenskar. Närmare fyra av tio konsumenter föredrar nämligen att handla från en e-butik med säte i sin kommun framför en e-butik utanför kommunen. Samtidigt visar en annan undersökning som Payson har genomfört bland 550 svenska e-handlare att varannan företagare anser att den största utmaningen med att driva internetbutik jämfört med fysisk butik är marknadsföringen av nätbutiken.

För att hjälpa konsumenterna att hitta vilka lokala e-butiker som finns i just deras län, och samtidigt marknadsföra de lokala handlarna, har Payson lanserat funktionaliteten ”hitta din lokala e-handlare” på sin hemsida där man enkelt kan filtrera på både län och kategori.

– Den svenska e-handeln blomstrar och antalet internetbutiker är fler än någonsin. Det stora utbudet på nätet innebär samtidigt att företagen blivit tvungna att jobba hårdare för att sticka ut på marknaden. I vår undersökning svarar e-handlarna att den absolut största utmaningen är just marknadsföringen av deras butik. Därför har vi skapat verktyget på vår webbsida för att hjälpa e-handlarna att enklare nå ut till fler kunder. Dessutom kan funktionen bidra till att lokala e-handlare kan skapa ett nätverk med andra entreprenörer i närområdet, säger

Emma Lindgren

, marknadschef på Payson.

Verktyget som utgår ifrån Google-maps funktionalitet visar alla Paysons e-butiker som drivs av entreprenörer i varje stad. Det går även att filtrera på specifika butikskategorier, som exempelvis elektronik, heminredning och kläder.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.079|instance-web03