23948sdkhjf

Unika butiker vill ha egen dag

| Av Thomas Karlsson | Tipsa redaktionen

De 150 butikerna i Unika butiker-organisationen lobbar för att få en egen dag i kalendern.

Lördag den 7 november är det årets Unik Butik-dag i landets 150 butiker som är anslutna till nätverket Unika Butiker. Syftet med dagen är att den fristående handeln lyfts och uppmärksammas lite extra i den hårda konkurrensen med kedjor och e-handel. Organisatörerna vill få konsumenterna att besöka butikerna och gynna den lokala handeln med bland annat aktiviteter och mervärden i butikerna utöver det vanliga.

Butiker i 33 städer runt om i Sverige har på kort tid anslutit sig till det nationella butiksnätverket, som startade på initiativ av några butiksägare i Sundsvall hösten 2013.

För att tillhöra Unika butiker ska butiken vara fristående och privatägd, den får alltså inte vara eller tillhöra en kedja eller franchiseföretag. Butiken ska ha ett sortiment som på något sätt är unikt för den region butiken finns i, och dessutom på något sätt jobba hållbart, i sortimentet eller i sättet att arbeta.

– I Unika butiker får alla Sveriges fristående och privatägda butiker möjligheten till en unik marknadsplats. Att gemensamt skapa kundflöden och mervärden för kunden samt en enorm möjlighet att växa, säger Stefan Karlsson , styrelseordförande i nätverket.

I USA finns en dag för de fristående butikerna i kalendern, Small business saturday. Det svenska butiksnätverket jobbar nu för att Sveriges fristående butiker också ska få en egen återkommande dag i kalendern. En Unik butik-dag som ligger sista lördagen i oktober varje år.

– Att främja den lokala handeln är jätteviktigt. Det är viktigt med ett levande centrum med just Unika butiker. Den lokala handeln ger många lokala arbetstillfällen och skatteintäkter. Småbutikerna sätter krydda på städernas shoppingutbud och behövs både som kontrast och komplement till de stora kedjorna, säger Maria Skalin som tillsammans med Mari R. Nordstrand driver nätverket Unika butiker.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Willys tar över efter Coop – kan följas av Rusta

Team Sportia-butik i konkurs

Sängkedja fortsätter satsa fysiskt – väljer Stockholmscentrum

På nytt jobb
Färgstark ny vd i Bygma

Rekryteras från Tikkurila.

”Ju större företag, desto mindre vill de framstå”

Blinks vd Tomas Conradi om vad som krävs av framtidens butiker.

På nytt jobb
Detaljhandelsleverantör ska stärka kommunikationen

Nyhetsbrev

Ica fortsatte vinna marknadsandelar

Arkiv

Hushållen drar ner på byggvaror

Leksakskedjans konkurs blev Mios chans – öppnar i efterlängtat läge

NK-kvarter kan byggas ut och om

Näthandlare tror på framtiden

Japansk detaljhandelskedja till Sverige

Usupso med över 1 000 butiker världen över har öppnat i Triangeln.

Blekt kvartal för MQ – fortsätter rasa

H&M: Försäljningen steg med 4 procent

Ikeas testkoncept läggs ned

Nytt samarbete för kameraövervakning

Santa Maria startar egen kryddmarknad

Tillfälligt för inredningsaktör

Willys välkomnas till Gallerian Strömstad

Hemligheten bakom Ikeas butiksskyltning

”Livsviktigt att vara anpassningsbar.”

Rusta bygger ut jättelagret i Norrköping

Synsam flyttar fram positionerna fysiskt med nytt glasögonpalats

Ska säljutbilda fler i Norden

Så sålde Clas Ohlson

Twilfit till Åhléns

Lantmännen och Granngården i utökat samarbete

Gardinföretag vill utveckla närvaron i butik

På tapeten för H&M

Så gick det för Ica-handlaren i Melodifestivalen

Apoteket storsatsar på gränshandel

På nytt jobb
Går från kvarn till Krav

XXL rekryterar två – ny Sverigechef på plats

På nytt jobb
KTH-professor föreslås till H&M

Etablerar en butik i månaden

Kosttillskott för miljarder

På nytt jobb
Går till Nordicfeel och Eleven

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.262