Unika butiker vill ha egen dag

| Av Thomas Karlsson | Tipsa redaktionen

De 150 butikerna i Unika butiker-organisationen lobbar för att få en egen dag i kalendern.

Lördag den 7 november är det årets Unik Butik-dag i landets 150 butiker som är anslutna till nätverket Unika Butiker. Syftet med dagen är att den fristående handeln lyfts och uppmärksammas lite extra i den hårda konkurrensen med kedjor och e-handel. Organisatörerna vill få konsumenterna att besöka butikerna och gynna den lokala handeln med bland annat aktiviteter och mervärden i butikerna utöver det vanliga.

Butiker i 33 städer runt om i Sverige har på kort tid anslutit sig till det nationella butiksnätverket, som startade på initiativ av några butiksägare i Sundsvall hösten 2013.

För att tillhöra Unika butiker ska butiken vara fristående och privatägd, den får alltså inte vara eller tillhöra en kedja eller franchiseföretag. Butiken ska ha ett sortiment som på något sätt är unikt för den region butiken finns i, och dessutom på något sätt jobba hållbart, i sortimentet eller i sättet att arbeta.

– I Unika butiker får alla Sveriges fristående och privatägda butiker möjligheten till en unik marknadsplats. Att gemensamt skapa kundflöden och mervärden för kunden samt en enorm möjlighet att växa, säger Stefan Karlsson , styrelseordförande i nätverket.

I USA finns en dag för de fristående butikerna i kalendern, Small business saturday. Det svenska butiksnätverket jobbar nu för att Sveriges fristående butiker också ska få en egen återkommande dag i kalendern. En Unik butik-dag som ligger sista lördagen i oktober varje år.

– Att främja den lokala handeln är jätteviktigt. Det är viktigt med ett levande centrum med just Unika butiker. Den lokala handeln ger många lokala arbetstillfällen och skatteintäkter. Småbutikerna sätter krydda på städernas shoppingutbud och behövs både som kontrast och komplement till de stora kedjorna, säger Maria Skalin som tillsammans med Mari R. Nordstrand driver nätverket Unika butiker.



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

NTG sålde godis för 18,7 miljoner

Försäljningen till Norge och Finland drog upp siffrorna – ökade omsättningen med 237 procent, men resultatet minskade.

Stänger alla butiker – fokuserar på e-handel

14 fysiska butiker ska läggas ner. Nu söker företaget ny vd.

Lloyds apotek satsar på hemleveranser med Best

På nytt jobb
Han blir ordförande för Svensk Dagligvaruhandel

Nu öppnar Jula i Nacka Forum

H&M fortsätter investera i sälj- och köptjänst

Nyhetsbrev

"Internationell shoppingupplevelse" - VRG nyöppnar på NK

Arkiv

Muji i egen regi

Öppnar första butiken utanför Åhléns under året.

Jysk flyttar

Ger Ikea-korvarna en match

Biltema satsar på caféverksamheten – växer med 30-40 procent per år.

Ny butik för Rusta i Norge

E-handlare öppnar fysiskt i Stockholm

Normal öppnar nytt

På nytt jobb
Ny chef på Kronan

Walmart slutar med självscannings-app

Här öppnar Tictail

Löneförväntningarna fortsatt på låg nivå

Ica hyr i Borlänge och Strängnäs

Omval och nya ledamöter hos Svensk Handel

1

Wish-kunder slipper Kina-avgiften

Har enligt uppgift nått en överenskommelse som gör Postnords avgift överflödig.

Jetshop samarbetar med Postnord

Så kan butiksdöden fintas – fem avgörande rekommendationer

På nytt jobb
Ny chef på XL-Bygg

Säljer giraff och porriga domäner

Maskoten Geoffrey och ett flertal domännamn auktioneras ut när företaget går i konkurs.

Middag på mammas önskelista

Spot-a-Shop satsar på Sverige

Lloyds till Kristianstad

Reitan blir postombud

På nytt jobb
Ny vd på Kjell & Company

Uppåt för Clas Ohlson i april

1

Textilbutik lägger ner – efter 77 år

Bygger nytt i Danmark

Elektronikjätten tar Granit till Seoul

Så ska Elly Pistol växa

Pricer får miljonorder

Butiken läggs ner – nu vill byborna driva den

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.166