23948sdkhjf

Butiken är död, länge leve butiken

| Av Dagens Handel | Tipsa redaktionen

Butiker där varorna ligger i högar och den enda hjälp du får är i kassan, kan snart vara utrotningshotade. I stället börjar en ny typ av butiker där du får uppleva produkterna växa fram. – I dag är butikerna tråkiga. Det behövs en ny design där man också tar chansen att integrera ny teknik, säger Mark Thomson, director of retail industry solutions på Zebra.

I dag är det svårt att bara existera som fysisk butik och allt fler återförsäljare ser nyttan med att både finnas på webben och i gallerian. Den svåra frågan blir nu vad som egentligen ska vara den fysiska butikens roll när allt finns tillgängligt på internet, dygnet runt och ofta till ett lägre pris.

– Jag tror att butikerna har en ny roll att spela i framtiden. Vi kommer inte se den typen av butik där alla varor ligger samlade på hög och den enda hjälpen du får är i kassan. Vi ser redan att många gör om sina butiker för att det mer ska bli en plats där kunder kan uppleva produkten i stället för bara en plats att handla, säger Mark Thomson , som nyligen besökte Cub business system för diskussion om mobila logistiklösningar.

Zebra är ett företag som bland annat tar fram tekniska lösningar för retailindustrin. De ligger till exempel bakom många “self scanning”-lösningar och teknik för att kunna inventera med hjälp av en mobil enheter. Som ansvarig för retaildelen är Mark Thomson en av de som går i fronten för den tekniska utvecklingen inom retailindustrin och han kan räkna upp en rad företag som använder sig av teknik för att bli bättre på att ta hand om kunderna.

– Vi har jobbat med en kund i Mellanöstern som använder sig av butikens wifi för att kunna känna igen kunderna. Så fort en av deras stamkunder kommer in i butiken och kopplar upp sig mot deras wifi får alla anställda ett meddelande på sina enheter så att de ser vem som kommit, vad personen köpt tidigare och vad personen kollat på för produkter på webben. Det är väldigt bra information om du vill kunna hjälpa kunden.

Ge mervärde

Men tekniken handlar inte bara om att samla information om kunderna utan lika mycket handlar det om att vara tillgängliga och ge kunderna ett mervärde.

– Disney är ett av företagen som fattat det här. De pratar inte om Disney-butiker utan “Disney experience”. De har butiker där barn kan klä ut sig till någon av deras karaktärer och sedan gå in i ett rum där de kan se sig själva på en skärm, i kläderna med karaktärer från filmerna runt sig. Barnen ser inte det det här längre som en butik utan som en rolig plats att vara på.

Många är dessutom dåliga på att utnyttja sin butik. Den står där i ur och skur 24 timmar om dygnet, men som det ser ut för många är det bara under begränsade öppettider det går att göra något i butiken. Med dagens teknik är det möjligt för kunder att integrera med butikens skyltfönster. Det finns i dag till exempel bagerier som låter besökare beställa muffins via en touchscreen och bilaffärer som projicerar sin reklamfilm på butikens fönster. Men andra tar det ännu längre.

– Bang & Olufsen är ett exempel på ett företag som verkligen har satsat. I alla butiker har de en stereovägg där du kan kombinera olika typer av högtalare och höra hur de låter i verkligheten men i butiken vid huvudkontoret har de tagit det ännu längre. Alla som laddar ner deras app får i 15 minuter styra musik och ljus i butikens fönster. Det här har blivit en stor grej där unga efter att krogen stängt går dit och fortsätter festen.

Många sviker kunderna

När fler och fler väljer att handla sina produkter på nätet blir det allt viktigare att utmärka sig som butik. Detta blir möjligt genom att satsa på att erbjuda kunderna en bättre upplevelse. Det går inte längre att bara lägga fram varorna.

– Jag tycker att många butiker sviker kunderna, men grejen med kunder är att du inte kan svika dem för länge för då byter de butik. Vi har de senaste åren sett en del stora spelare gå under på grund av detta. Det är för att de inte reagerar på konkurrensen som är driven av teknik och att kunderna ändrar sitt sätt att handla på, säger Mark Thomson.
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Krönika
Mer empati och positiv energi i retailbranschen

Cykelkraft i nya händer

Säljer i MQ

Rekord för Apotea – då utökas den fysiska närvaron

Lyko till Femman

14 hoppar på hemelektronikkedjan

Nyhetsbrev

Fler butiker flyr – nu lämnar Nilson group

Arkiv

Möss tvingade bort Granngården – nyöppnar i Karlssons tidigare lokaler

Loomis köper Nokas värdehantering

Rekordlåg framtidstro i handeln

Gap backar – Old Navy knoppas inte av

XL Bygg Stenvalls förvärvar Lidbergs Trä

Teknikmagasinet om konkursen:”Finns stark intressent”

Hoppas nu på att annan detaljhandelsaktör ska vara beredd att driva kedjan vidare.

Bose stänger sina svenska butiker

På nytt jobb
Tillbaka till Daymaker

Duni omorganiserar

Apoteket in i Doktor24

Lindex stärker Stockmann

Här stänger Gamestop – 13 butiker bort redan i januari

Fortsatt försäljningstapp för VRG – stänger fler butiker

Här placerar Na-kd sitt automatiserade Nordenlager

1

Teknikmagasinet i konkurs

Här ökar Jula närvaron

Clas Ohlson backade i december

Asari till Kista

På nytt jobb
Lämnar modebranschen för nätmathandlare

På nytt jobb
Ica Fastigheters vd går till Alecta

På nytt jobb
Han ska driva Apotekets digitalisering

Östermalmshallen försenad igen – mars senaste budet

Oklart kring leksaksbutik på NK

Strategierna som ska stärka Cervera

Sportamore tappar finanschef – går till Adidas

Ikea köper Londongalleria

Två nya Dollarstore på gång

På nytt jobb
Hon är ny marknadsdirektör på Ica Sverige

På nytt jobb
Bygma med ny marknadschef 

Se alla Företagens egna nyheter

KappAhl räknar besök med IMAS Sverige

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Sänd till en kollega

0.11