23948sdkhjf

Butiken är död, länge leve butiken

| Av Dagens Handel | Tipsa redaktionen

Butiker där varorna ligger i högar och den enda hjälp du får är i kassan, kan snart vara utrotningshotade. I stället börjar en ny typ av butiker där du får uppleva produkterna växa fram. – I dag är butikerna tråkiga. Det behövs en ny design där man också tar chansen att integrera ny teknik, säger Mark Thomson, director of retail industry solutions på Zebra.

I dag är det svårt att bara existera som fysisk butik och allt fler återförsäljare ser nyttan med att både finnas på webben och i gallerian. Den svåra frågan blir nu vad som egentligen ska vara den fysiska butikens roll när allt finns tillgängligt på internet, dygnet runt och ofta till ett lägre pris.

– Jag tror att butikerna har en ny roll att spela i framtiden. Vi kommer inte se den typen av butik där alla varor ligger samlade på hög och den enda hjälpen du får är i kassan. Vi ser redan att många gör om sina butiker för att det mer ska bli en plats där kunder kan uppleva produkten i stället för bara en plats att handla, säger Mark Thomson , som nyligen besökte Cub business system för diskussion om mobila logistiklösningar.

Zebra är ett företag som bland annat tar fram tekniska lösningar för retailindustrin. De ligger till exempel bakom många “self scanning”-lösningar och teknik för att kunna inventera med hjälp av en mobil enheter. Som ansvarig för retaildelen är Mark Thomson en av de som går i fronten för den tekniska utvecklingen inom retailindustrin och han kan räkna upp en rad företag som använder sig av teknik för att bli bättre på att ta hand om kunderna.

– Vi har jobbat med en kund i Mellanöstern som använder sig av butikens wifi för att kunna känna igen kunderna. Så fort en av deras stamkunder kommer in i butiken och kopplar upp sig mot deras wifi får alla anställda ett meddelande på sina enheter så att de ser vem som kommit, vad personen köpt tidigare och vad personen kollat på för produkter på webben. Det är väldigt bra information om du vill kunna hjälpa kunden.

Ge mervärde

Men tekniken handlar inte bara om att samla information om kunderna utan lika mycket handlar det om att vara tillgängliga och ge kunderna ett mervärde.

– Disney är ett av företagen som fattat det här. De pratar inte om Disney-butiker utan “Disney experience”. De har butiker där barn kan klä ut sig till någon av deras karaktärer och sedan gå in i ett rum där de kan se sig själva på en skärm, i kläderna med karaktärer från filmerna runt sig. Barnen ser inte det det här längre som en butik utan som en rolig plats att vara på.

Många är dessutom dåliga på att utnyttja sin butik. Den står där i ur och skur 24 timmar om dygnet, men som det ser ut för många är det bara under begränsade öppettider det går att göra något i butiken. Med dagens teknik är det möjligt för kunder att integrera med butikens skyltfönster. Det finns i dag till exempel bagerier som låter besökare beställa muffins via en touchscreen och bilaffärer som projicerar sin reklamfilm på butikens fönster. Men andra tar det ännu längre.

– Bang & Olufsen är ett exempel på ett företag som verkligen har satsat. I alla butiker har de en stereovägg där du kan kombinera olika typer av högtalare och höra hur de låter i verkligheten men i butiken vid huvudkontoret har de tagit det ännu längre. Alla som laddar ner deras app får i 15 minuter styra musik och ljus i butikens fönster. Det här har blivit en stor grej där unga efter att krogen stängt går dit och fortsätter festen.

Många sviker kunderna

När fler och fler väljer att handla sina produkter på nätet blir det allt viktigare att utmärka sig som butik. Detta blir möjligt genom att satsa på att erbjuda kunderna en bättre upplevelse. Det går inte längre att bara lägga fram varorna.

– Jag tycker att många butiker sviker kunderna, men grejen med kunder är att du inte kan svika dem för länge för då byter de butik. Vi har de senaste åren sett en del stora spelare gå under på grund av detta. Det är för att de inte reagerar på konkurrensen som är driven av teknik och att kunderna ändrar sitt sätt att handla på, säger Mark Thomson.
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

XL Bygg får ny huvudägare

Mestergruppen AS förvärvar majoriteten.

Lågprisaktören till expansiv handelsplats – öppnar 2020

Citybutik för Søstrene Grene

Danska detaljhandelskedjan öppnar tredje butiken i Stockholm.

Gina Tricots vd lämnar

Återvänder till Tretorn där han kliver på som ny vd och delägare.

Klartecken för Coops köp av Netto

På nytt jobb
Ska vässa Lindex kundupplevelse

Kliver in i en ny roll som creative director och har en bakgrund hos Monki och Björn Borg och är medgrundare till märket John Sterner.

Nyhetsbrev

Videointervju: Förändringen drivs främst av människorna – inte tekniken

Hör retailexperten Ken Hughes berätta om hur nya shoppingbeteenden påverkar handeln.

Arkiv

På nytt jobb
Från Lantmännen till Bergendahls

Klart: Systembolagets hemleveranser permanentas i hela landet

Så sålde H&M: ”Omställningsarbetet går i rätt riktning”

Optimismen spirar i e-handeln medan självförtroendet sviktar inom sällanköpsvaruhandeln

Norskt nytänk – nattöppet utan personal

Ny vd för Erikshjälpen Second Hand

Rekordår för Mio – ökar trafiken både till butik och e-handel

Stockmann säger upp 150

Även Ur & Penn vill se bättre dialog om hyressättningar

Butiksägare samverkar för en hållbarare modebransch

Citycon säljer två köpcentrum

HUIs konjunkturprognos: "Detaljhandeln befinner sig i ett tufft läge"

DEBATT
”Ökad dataläskunnighet avgörande för detaljhandelns konkurrenskraft”

Dan Sommer från Qlik betonar i en debattartikel vikten av att skapa en datakultur.

Lidl Halmstad första butik i världen med förarlösa transporter

Butiken får varorna levererade av självkörande lastbilar 2020.

Branscherna som väntas gå bäst i e-handeln i sommar

Klädkedjan ångar på – så mycket ökade försäljningen i maj

Rekordomsättning för Inditex

På nytt jobb
Han blir ny vd för Woody-kedjan

Löfbergs intar Lobbyn

Kontanterna fortsatt ohotade

Ytterligare H&M-kedja till Tmall

Oförändrat hos Clas Ohlson

På nytt jobb
Lämnar Ikea för Matsmart

Axfood öppnar "Arbetsförmedling"

Hans klockbolag tar in nytt kapital

Smart e-handelsförpackning fick World Star

På nytt jobb
Han är Orklas nya koncernchef

Stark tillväxt för arbetsklädeskoncern – når över 4 miljarder

På nytt jobb
Han ska styra media på Max

Jula över 7 miljarder – då får personalen bonus

Se alla Företagens egna nyheter

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Pressmeddelande Ecster Pay Link

Sänd till en kollega

0.203