23948sdkhjf

Butiken är död, länge leve butiken

| Av Dagens Handel | Tipsa redaktionen

Butiker där varorna ligger i högar och den enda hjälp du får är i kassan, kan snart vara utrotningshotade. I stället börjar en ny typ av butiker där du får uppleva produkterna växa fram. – I dag är butikerna tråkiga. Det behövs en ny design där man också tar chansen att integrera ny teknik, säger Mark Thomson, director of retail industry solutions på Zebra.

I dag är det svårt att bara existera som fysisk butik och allt fler återförsäljare ser nyttan med att både finnas på webben och i gallerian. Den svåra frågan blir nu vad som egentligen ska vara den fysiska butikens roll när allt finns tillgängligt på internet, dygnet runt och ofta till ett lägre pris.

– Jag tror att butikerna har en ny roll att spela i framtiden. Vi kommer inte se den typen av butik där alla varor ligger samlade på hög och den enda hjälpen du får är i kassan. Vi ser redan att många gör om sina butiker för att det mer ska bli en plats där kunder kan uppleva produkten i stället för bara en plats att handla, säger Mark Thomson , som nyligen besökte Cub business system för diskussion om mobila logistiklösningar.

Zebra är ett företag som bland annat tar fram tekniska lösningar för retailindustrin. De ligger till exempel bakom många “self scanning”-lösningar och teknik för att kunna inventera med hjälp av en mobil enheter. Som ansvarig för retaildelen är Mark Thomson en av de som går i fronten för den tekniska utvecklingen inom retailindustrin och han kan räkna upp en rad företag som använder sig av teknik för att bli bättre på att ta hand om kunderna.

– Vi har jobbat med en kund i Mellanöstern som använder sig av butikens wifi för att kunna känna igen kunderna. Så fort en av deras stamkunder kommer in i butiken och kopplar upp sig mot deras wifi får alla anställda ett meddelande på sina enheter så att de ser vem som kommit, vad personen köpt tidigare och vad personen kollat på för produkter på webben. Det är väldigt bra information om du vill kunna hjälpa kunden.

Ge mervärde

Men tekniken handlar inte bara om att samla information om kunderna utan lika mycket handlar det om att vara tillgängliga och ge kunderna ett mervärde.

– Disney är ett av företagen som fattat det här. De pratar inte om Disney-butiker utan “Disney experience”. De har butiker där barn kan klä ut sig till någon av deras karaktärer och sedan gå in i ett rum där de kan se sig själva på en skärm, i kläderna med karaktärer från filmerna runt sig. Barnen ser inte det det här längre som en butik utan som en rolig plats att vara på.

Många är dessutom dåliga på att utnyttja sin butik. Den står där i ur och skur 24 timmar om dygnet, men som det ser ut för många är det bara under begränsade öppettider det går att göra något i butiken. Med dagens teknik är det möjligt för kunder att integrera med butikens skyltfönster. Det finns i dag till exempel bagerier som låter besökare beställa muffins via en touchscreen och bilaffärer som projicerar sin reklamfilm på butikens fönster. Men andra tar det ännu längre.

– Bang & Olufsen är ett exempel på ett företag som verkligen har satsat. I alla butiker har de en stereovägg där du kan kombinera olika typer av högtalare och höra hur de låter i verkligheten men i butiken vid huvudkontoret har de tagit det ännu längre. Alla som laddar ner deras app får i 15 minuter styra musik och ljus i butikens fönster. Det här har blivit en stor grej där unga efter att krogen stängt går dit och fortsätter festen.

Många sviker kunderna

När fler och fler väljer att handla sina produkter på nätet blir det allt viktigare att utmärka sig som butik. Detta blir möjligt genom att satsa på att erbjuda kunderna en bättre upplevelse. Det går inte längre att bara lägga fram varorna.

– Jag tycker att många butiker sviker kunderna, men grejen med kunder är att du inte kan svika dem för länge för då byter de butik. Vi har de senaste åren sett en del stora spelare gå under på grund av detta. Det är för att de inte reagerar på konkurrensen som är driven av teknik och att kunderna ändrar sitt sätt att handla på, säger Mark Thomson.
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

NK har fått två tredjedelar av hyresstödet i Stockholm

4 959 759 kronor har använts för hyresrabatter till Departements & Stores.

1 500 jobb hotade hos WHSmith

Nu är det officiellt: Amazon väljer Eskilstuna logistikpark

Här stänger modekedjan

Arken Zoo stärker butiksnätverket i Göteborg

H&M-varumärke i blåsväder – anklagelser om rasism

Nyhetsbrev

Invigningsdatum för Xiaomis första Mi Store i Sverige

Arkiv

Akademibokhandeln öppnar och stänger

Modeoutlet noterar försäljningsrekord i juli

Jollyroom plockar in kapital

Allt närmare Amazon Go-lansering i London

VRG genomför riktad nyemission

På nytt jobb
Blir kommunikationschef hos Jysk

Ljusning för Thernlunds: "Kunderna har kommit tillbaka till butikerna"

I juli ökade försäljningen i de fysiska butikerna med nära 30 procent. Nu väntar ytterligare satsningar på e-handel och sortiment.

Familjen Persson fortsätter öka i H&M

Modemärken öppnar tillfälligt i Kärnan

Svensk Digital Handel om Amazon: "Konkurrensen måste ske på lika villkor"

Svensk Digital Handel välkomnar Amazon men siar att prispress och tuff konkurrens väntar.

Amazon bekräftar: Lanseringen av svensk sajt redan igång

VRG utser ny koncernledning och ansöker om förlängd rekonstruktion

Ackordsförslag skickas nu ut till bolagets borgenärer.

Rekordhandel i Värmland när gränsen öppnades

Öppnar ny outlet vid norska gränsen

Från Miinto till Zalando

På nytt jobb
Hon lämnar Fazer för Nordea

Amazon ser ut att få helsvensk lansering

Ökad försäljningsvolym i detaljhandeln

Makeup Mekka till Sverige

Färre konkurser i detaljhandeln i juli

På nytt jobb
Återvänder till Duni – som vd

Första spadtaget för nytt Biltemavaruhus

Premiär för Butterick's i köpcentrum

RNB: Klartecken för fortsatt rekonstruktion

Zalando knyter till sig Arket

Foodora hackat – en halv miljon kunders personuppgifter läckta

Stark vändning för Uniqlo – ökade med 26 procent

På nytt jobb
Två lämnar och två tillkommer i Clas Ohlsons styrelse

Norgesgruppen lägger 200 butikers order hos Pricer

Se alla Företagens egna nyheter

Årstider - Marknadsföring - Upplevelser

Att spela musik i butik - Vilken licens gäller?

Ljud som säljer och musiken som vi minns

Upplevelse i Butik – Så skapar du en butik som Säljer!

Vad är sinnesmarkandsföring?

IMAS levererar besöksräknare till Polestars nya showrooms

Kontorsrum att hyra på Styrmansgatan 2

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Dagar ni inte arbetar är bra dagar för utveckling!

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

Passa På- Kostnadsfri utbildning med Handelsrådet!

Välkommen till den nya konjunkturen!

Rensa luften från bakterier med rätt dofter.

Skydda anställda mot kontakt med kunder.

Ta vara på doftens helande kraft i virustider

A50- en kraftfull Android mobil POS

Skapa enkelt skyltar med instruktioner och anvisningar

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Wave of brands confirmed for top retail event in Stockholm

Sätt pris på dina produkter med METO-prismärkningspistoler

Nordic retail event partners with top organisations in 2020

Sänd till en kollega

0.11