Julhandel för 75 miljarder

| Av Ylva Åkesson | Tipsa redaktionen

Jodå, det blir rekord i julhandeln igen. HUI research tror på en tillväxt i december på 5,0 procent. I pengar innebär det en omsättning på närmare 75 miljarder. Och vinnaren blir möbelbranschen.

− Om det under de senaste åren funnits tvivel om huruvida det ska bli rekord i julhandeln är nu frågan snarare hur mycket julhandeln kommer att växa. Förutsättningarna för konsumtion i december är goda och HUI tror på ett rekord i år igen, säger Lena Larsson, vd HUI research.

Idag på morgonen släppte HUI research sin julhandelsprognos. Bedömningsgrunderna är att det finns förutsättningar för en god jul, både för svensk detaljhandel och för svenska konsumenter med hushåll som är både köpstarka och optimistiska. Rekordhögt sparande, låg inflationoch fortsatt låg ränta bidrar.

Bedömningen blir därmed att tillväxten i december månad förväntas bli 5,0 procent.

Växlar upp

Detaljhandelsförsäljningen har växlat upp och ligger hittills i år (januari-september) på en tillväxt om 5,0 procent jämfört med samma period föregående år.

Detaljhandeln har inte uppvisat sådana tillväxttal sedan före finanskrisen och det tyder på att hushållen är trygga och svensk ekonomi stabil, konstaterar HUI research.

Psykologiska effekter

I vågskålen för pessimism ligger risken att konsumtionen påverkas negativt på grund av de psykologiska effekterna orsakade av politiska beslut och diskussioner, arbetstagarjulen som gynnar resande och inte minst de starka jämförelse-talen från förra året.

Men HUI research tror att de positiva effekterna kraftigt överväger och spår därmed ett rekordår igen.

Mer på sällanköp

I goda tider tenderar sällanköpsvaruhandeln att utvecklas bättre än dagligvaruhandeln, vilket är den trend som synts i år.

För årets julhandel är bedömningen att sällanköpsvaruhandelns tillväxt kommer att utvecklas starkare än dagligvaruhandelns. I årets julhandel väntas dagligvaruhandelns försäljning stiga med 3,0 procent medan sällanköpsvaruhandeln bedöms växa med 6,5 procent i löpande priser.

Trots svaga prisökningar i handeln som helhet blir det rekord även i volym.

Möbelhandeln årets vinnarbransch

2015 har utvecklats till möbelhandelns år. En gynnsam bostadsmarknad tillsammans med ett starkt renoveringsbehov och förnyelsebehov hos hushållen har bidragit till utvecklingen. Branschen får också en extra skjuts av ROT-avdragets kommande sänkning. Möbelhandeln är den bransch som har haft starkast utveckling hittills i år, med en tillväxt om 10,8 procent. Detta trots starka jämförelsetal från i fjol.

Bedömningen är att utvecklingen kommer att hålla i sig ett tag framöver. Prognosen för möbelhandelns julförsäljning skrivs till 8,0 procent. Denna prognos gör att möbelhandeln spås bli årets vinnare i julhandeln.

Foto: Siw Kejonen, från Indiskas julpressvisning


Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Rapport från en framtidskonferens

– Folk vill inte köa längre, alla är på språng hela tiden och vill kunna shoppa och göra sina betalningar i farten, säger Rica Squires, talesperson för innovation och strategipartners hos Visa.

Digitala kunden mest värd

Den fysiska dagligvaruhandeln tappar mark när näthandeln av dagligvaror ökar. Användarna blir inte fler men befintliga nätkunder gör alltmer av sina inköp online.

Raka vägen från Växjö

Anrik småländsk lampbutik öppnar i Stockholm.

Hygienartikelsvinn går till välgörenhet

Media Markt satsar stort

"Vi är definitivt här för att stanna", säger företagets vd för Sverige.

Här är alla vinnarna på Dagligvarugalan

Sammanlagt 20 priser delades ut på branschens stora festkväll Dagligvarugalan 2017.

Arkiv

Elektronikkedjan höjer tempot i Norge

De öppnar i Bromma Blocks

Party Land flyttar in, Design for Home poppar upp och Gatt blir Thernlunds.

Starkt utfall i bygghandeln

Försäljningen ökade i byggmaterialhandeln i augusti. Branschen tror att den goda utvecklingen står sig in i hösten.

Sealife lämnar Kungsgatan

Här öppnar Elgiganten

Skoföretag poppar upp i Milano

Vagabond öppnar tillfällig butik i modestaden.

Smarta saker på NK i höst

Newbie till Storbritannien

Kappahl tar baby- och barnbutikskonceptet till nya marknader.

Disney kommer till Täby

Assa Abloy köper amerikanskt bolag

Stockholmarna säger nej till Stureplanerna

Toys R Us i rekonstruktion

Leksaksjätten har skulder på miljoner.

Digitala betalningsmedel blir allt mer populära

Vi har vant oss vid att ha det mesta tillgängligt i mobilen, även vår plånbok. Svenskarna är bäst i Europa på att använda sådana tjänster. Framväxten av nya betalningsmedel går med en hissnande fart och Visa är med och driver utvecklingen och ser fem faktorer som underlättar genombrottet.

Europris har valt nytt centrallager

Östenssons skaffar apotek och post

Första butiken kan följas av flera.

Happy Plugs med ny vd

Odd Mollys och Gudrun Sjödéns tidigare vd till teknikföretaget.

Nu kommer årets rosa produkter

Åhléns City bjuder in Systembolaget

I veckan öppnar Systembolaget en ny butik i centrala Stockholm.

O´Learys till Kungälv

Restaurangkedjan öppnar i Kongahälla shopping.

På nytt jobb
Hon ska utveckla Mood

Postnord tappar i koncernledningen

Scorett tar över Wallenbergs

Arla kan köpa australiensisk mejerijätte

Godisbutiken sprider sina rötter

Hundglass till New York

Arken Zoo köper Djurkompaniet

Så sålde H&M

Nytt om Apples bygge

Vaimo i shoppingtagen

Coaching-app ska lyfta detaljhandeln

Arla inleder samarbete med prisjämförelsesajt

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.175