23948sdkhjf

Black Friday ökar i Sverige

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

E-handelsaktören Komplett group förväntar att årets Black Friday kommer att generera en omsättning som är 20 gånger högre än en normal handelsdag.

Komplett group som driver 15 olika e-handlar, skriver i ett pressmeddelande att över hälften av alla svenskar känner till fenomenet Black Friday och att det aldrig förr varit så många företag som förberett sig till vad som har blivit årets största handelsdag för e-handlare. Komplett förväntar en omsättning 20 gånger högre än en normal handelsdag.

- I Sverige har Black Friday främst varit ett e-handelsfenomen. Komplett har varit med sedan begreppet dök upp i Sverige 2010 och tillväxten just denna dag har årligen varit på 100 procent, säger Lene Iren Oen , kommersiell direktör på Komplett.

Black Friday infaller första fredagen efter Thanksgiving och i USA är det denna dag som startar julhandeln. I Sverige har handelsfenomenet blivit populärt de senaste åren och i en nyligen genomförd undersökning av Klarna svarar över hälften av svenskarna att de känner till Black Friday.

- Black Friday har utvecklats till att bli vår i särklass viktigaste handelsdag och vi förväntar oss en omsättning 20 gånger högre än en normal handelsdag. Därför blir jag inte förvånad när jag hör att över hälften av alla svenskar svarar att de vet vad Black Friday är, säger Oen.
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Utmanaren släpper Amazon Go-koncept: ”Först på marknaden”

Paninis nya Grab and go-koncept ska ta matkedjan in i den tekniska framtiden.

Femte butiken för Hemcompaniet

Sportkedjans vd lämnar – efter två månader

Går efter intern granskning av uppmärksammade Facebookinlägg.

Svensk Handel: ”Dyra paketleveranser en alarmerande konkurrensnackdel”

Vd-skifte hos Inditex

Den spanska modekoncernen väntas byta vd i sommar.

City Gross in i conveniencebranschen: "Vi vill komma nära kunden"

Nyhetsbrev

Indiska lanserar barnkläder igen

Plockar in plagg till yngre barn.

Arkiv

Zoobutikskedjan öppnar nytt

Nilson Group väljer Afound

Öppnar upp för nya marknadsplatser och försäljningskanaler.

Här är Årets Centrumutvecklare och Årets Stadskärna

Heminredningsmärke i konkurs

På nytt jobb
Före detta Blocket-vd till Icagruppen

Direkten öppnar – Intersport stänger

Krönika
Underskatta inte AI-assistenternas makt över våra köpbeslut

AI-assistenterna kommer att förändra spelreglerna inom handeln, skriver Judith Wolst.

Ica rullar ut cykeldepåer: ”Moduler med pumpar och laddare”

Ny marknad för Jysk

Från Tele2 till Blocket

Fresks köper från XL

På nytt jobb
Ska sköta Orklas kommunikation

176 miljoner till MQ

Ikea organiserar för framtiden – fullföljer uppsägningar

Krympt handelsyta i nyrenoverad Uppsalagalleria

1

”Greta Thunberg-effekt” inom e-handeln

Zetadisplay visar stark tillväxt

Han är ny i Lek- & Babybranschen

På nytt jobb
Coop rekryterar HR-direktör från Scan

Så inleddes e-handelsåret 2019 – branscherna som ökade mest

Från Nelly till Lyko

Så mycket växte e-modehandeln

På nytt jobb
Ska sköta kommunikationen hos Scandi Standard

Så bygger du en lockande monter

Lärande – en fråga om liv eller död för retail

DEBATT
Avgörande förändring i höst – få handlare redo

De är årets europeiska handlare

Ikea satsar på batteriföretag

Ica säljer Hemtex till norsk kedja

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.108