Trots en del förseningar och kaos som Dagens Handel rapporterade om tidigare i veckan står nu de flesta butiker och restauranger klara i den nybyggda jätteanläggningen. Under förmiddagens pressvisning fick dagenshandel.se's utsända en överblick över interiören med den 240 meter långa flaggskeppsgatan, där butikerna ståtar med åtta meter höga shopfronter.
Arkitekten Gert Wingårdh har basat över det team som ritat Mall of Scandinavia.
För den samlade pressen berättade han att det skulle ha tagit en person 40 år att rita
anläggningen:
- Då har vi bara ritat det som kunderna ser, plus skärmtaket säger han, och förklarar att
inspirationen varit elementen jord, luft och vatten.
Klockan åtta i kväll öppnas dörrarna för de första kunderna.
I dag handlar de flesta nyheterna i dagenshandel.se om nyöppningar i Mall of Scandinavia.
Kedjorna har laddat inför öppningen med nya inredningskoncept och i många fall även med en breddning av sitt kunderbjudande.
Ett exempel är Åhléns som passat på att lansera sitt nya skönhetskoncept på 500 kvadrat i det 6000 kvadratmeter stora varuhuset, som även innehåller en rad andra nyheter.
Det nya varuhuskonceptet sätter standarden för framtida varuhusöppningar, säger Åhléns tf vd
till Dagens Handel.
Apotek Hjärtats tar ett nytt grepp om vad ett apotek faktiskt är. I artikeln nedan beskrivs deras nya mer hälsotrendinriktade framtidsapotek där man tillåtit sig att experimentera.
Under året har en rad internationella kedjor annonserat att Mall of Scandinavia blir deras första steg in på den svenska marknaden. Inditexägda Oysho och Pull and Bear är ett par exempel.