Mot bakgrund av en prognos där HUI, återigen, spår julhandelsrekord har NK i Stockholm och Göteborg avtäckt sin traditionsenliga julskyltning.
Och just i år är det hundra år sedan varuhuset öppnade på sin nuvarande plats på Hamngatan i Stockholm. Den 22 september slogs portarna upp till den pampiga fastigheten ritad av arkitekt
.
Tidningen Resumé har talat med
Karin Svensson, kommunikationsansvarig på NK kring julskyltningen, där det hålls på traditionerna. I flera bemärkelser.
Här visas aldrig några varor till försäljning, julskylten handlar enbart om upplevelser. Och årets julskyltning har ett historiskt tema, som handlar om milstolpar i stadens historia.
Karin Svensson berättar för Resumé hur förberedelserna börjar ett år i förväg:
– Vi har varit på auktioner och gjort research jorden runt för att hitta de rätta tidstypiska leksakerna.
På frågan om hur hon ser på julskyltningen i dessa digitala dagar, säger Karin Svensson till tidningen:
– Att mötas fysiskt är väldigt viktigt, och blir allt viktigare. Vi vill att NK ska vara platsen där man möts på.
Foto: Erik Åkesson